História

František Rác

RÁC, František, Ing.

televízny záznamový technik, investičný inžinier, riaditeľ techniky

Dátum narodenia: 12. 9.1937, Záhorská Bystrica

Životopis

Rác začal svoje vysokoškolské vzdelanie na Elektrotechnickej fakulte SVŠT v Bratislave. V treťom ročníku odtiaľ prestúpil na Elektrotechnickú fakultu ČVUT do Prahy. Prihlásil sa na špecializáciu: Rozhlasová, filmová a televizní technika (RFT), ktorú napokon vyštudoval. Profesionálnu kariéru odštartoval hneď po štátniciach, nástupom 5.12.1961 do štúdia ČST Bratislava na Zochovej ulici. Vedúcim štúdia bol vtedy Ing. Mockovčák, vedúcim zmeny Ing. Vojtech Kovaľ. Kamery boli československej výroby – dielo Výskumného ústavu rozhlasu a televízie, spolu s podnikom Tesla Rádiospoj. Rýchly vývoj priniesol postupný prechod na snímacie elektrónky superorticon. V ateliéroch na Zochovej vyrábala televízia povestné pondelkové inscenácie, vysielané naživo, bez možnosti záznamu.

V marci 1963 prácu na 6 mesiacov prerušil kvôli vojenskej službe v Olomouci. Po návrate z vojenčiny ho preložili na pracovisko telerekordingu ČST Bratislava na nám. SNP. Stal sa vedúcim záznamovej techniky a vysielania (TRC – telerekording). Prvé prenosové vozy v Bratislave so štyrmi kamerami boli československej výroby. Obrazová časť z Tesly Rádiospoj a zvuk z Tesly Elektroakustika. Veľký posun v tvorbe i vysielaní programu umožnili televízne magnetické záznamy (TMZ). V roku 1966 postúpil na funkciu prevádzkový inžinier, aby spolu s rozvojovými zložkami televízie pripravili postup výstavby i zmeny dispozičného riešenia budúceho Televízneho strediska Mlynská dolina. Prvými technikmi na tomto pracovisku boli Ing. Peter Kaufmen, Ivan Kozinka, Martin Repta, neskôr Ing. Martin Kolík a ďalší. Pri oživovaní a príprave pracoviska nechýbal Ján Gulaba, ktorý mal povesť „geniálneho technika“.


Prechod na farebnú technológiu

V roku 1967 prešiel Rác do Mlynskej doliny a vo funkcii vedúceho TV strediska MD pripravoval podmienky na začatie výroby a vysielania z nového profesionálneho televízneho pracoviska. V obrazovej technike bol veľkým skokom v kvalite prechod na farebnú technológiu pri príležitosti Majstrovstiev sveta v klasickom lyžovaní vo Vysokých Tatrách v roku 1970. Generálnym manažérom zabezpečenia vysielania z tohto podujatia bol Vojtech Kovaľ. ČST štúdio Bratislava už mala nový štvorkamerový farebný prenosový voz Fernseh od firmy Bosch. Celá technika bola v systéme PAL a na výstupe bol transkóder PAL/SECAM.


Uznanie od prezidenta USA

Nevšednou zaujímavosťou je pochvala, ktorej sa dostalo Československej televízii v liste od prezidenta USA Richarda Nixona za zvládnutie a kvalitu prenosov z MS v klasickom lyžovaní. O vysokej úrovni technických pracovníkov pod vedením F.Ráca svedčí aj syntetizátor písma, ktorý v polovici 70.rokov v technickom laboratóriu STV skonštruoval Ing. Svetlík. Televízia ho potom ešte dlho používala.


Technické míľniky

„Vybudovanie TV centra v Mlynskej doline malo fundamentálny význam pre rozvoj televízneho vysielania na Slovensku,“ spomína F.Rác. „Nerád by som pritom zabudol spomenúť riaditeľa ČST Bratislava Jozefa Vrabca, jeho technického námestníka Ing. Oravského, Ing. Stahla, p. Hradského, Ing. Fraňu či Ing. Goringera. Ten sa po emigrácii do NSR stal dokonca až technickým riaditeľom ARD vo Frankfurte!“ dodal televízny expert. Za veľký kvalitatívny skok pre vysielanie (najmä spravodajských relácií) Rác považuje kúpu kazetového záznamového stroja Ampex ACR 25. „Šoty sa mohli zaznamenať na jednotlivé kazety v karuseli a podľa scenára Televíznych novín naprogramovať ich poradie vo vysielaní. To umožnilo aj operatívne zmeny poradia, aktualizáciu alebo rôzne zmeny v skladbe večerných federálnych Televíznych novín aj Aktualít tesne pred vysielaním aj počas neho.“

Ako technický riaditeľ pracoval František Rác v Slovenskej televízii až do odchodu do dôchodku.