TRUTZ, František, st. (prezývka „Feribáči“)
štúdiový kameraman
Dátum narodenia: 10.7.1921, Plavecký Štvrtok
Dátum úmrtia: 15.12.1997
Životopis
Absolvoval Gymnázium v Malackách, v mladosti sa – okrem futbalu – zaujímal o fotografovanie a po vzniku spravodajského filmu „Nástup“ vo vojnových časoch tam začal objavovať základy práce s filmovou kamerou.
Bol vynikajúcim futbalovým záložníkom prvoligovej Považskej Bystrice, no keďže v dobe jeho mladosti neexistovali v Československu profesionálni futbalisti, rozhodol sa po 2. svetovej vojne odísť do Prahy na FAMU. Absolvoval skrátené „kameramanské štúdium“, a potom sa zamestnal v Československom štátnom filme na Kolibe.
Počas nakrúcania čiernobieleho hraného filmu „Mladé srdcia“ bol v roku 1952 asistentom kamery. Rovnako už pri farebnom filme „Drevená dedina“ z roku 1954. Po vzniku Československej televízie Bratislava patril v roku 1957 spolu s Emilom Rožňovcom k jej prvým kameramanom.
Bol tak pri úvodných vysielaniach z Kamzíka aj pri výrobe a prenášaní prvých a neopakovateľných televíznych inscenácii, ako napr. „Kronika“ od P. Jilemnického, „Krútňava“ z tvorby E. Suchoňa a ďalších, ktoré sa vysielali naživo zo Synagógy.
Ako univerzálny kameraman bol takmer pri všetkom, čo vtedy Čs. televízia vysielala i nakrúcala – tak v spravodajstve, v športe i v kultúre. Ako šéf kameraman ČST Bratislava dohliadal 25. februára 1962 osobne na zdarný začiatok vysielania najmladšieho televízneho štúdia Československej televízie v Košiciach.
Kameramanská legenda
Vyprofiloval sa na kameramana športových prenosov, vďaka čomu mal podiel na prvom farebnom vysielaní z Vysokých Tatier v roku 1970. František Trutz sa ako profesionálny a precízny kameraman spolupodieľal popri tom i na hodnotnej filmovej a dramatickej tvorbe. No bez neho sa nezaobišiel žiaden veľký hudobný program ČST či dlhé Prvomájové prenosy, celoštátne oslavy SNP, Československé dožinky, návštevy najvyšších štátnikov v ČSSR a pod.
Bol pri vysielaní Správ, koncipovaných štúdiových diskusií, pri živých vstupoch do vysielania federálnych Televíznych novín z bratislavského spravodajského štúdia na Nám. SNP. Za štúdiovou kamerou stál pri vysielanie takých večerných relácii ako: Aktuality, Hospodársky zápisník a ďalšie. Jeho spolupracovníci boli jeho druhou rodinou. Vychoval množstvo výborných kameramanov.
Humor v práci devízou
Všeobecne bol známy a obľúbený pre svojrázny humor, žartovanie pred a po vysielaní, no obdivuhodnú náročnosť prejavoval voči všetkým spolupracovníkom, disponoval silnou koncentráciou a profesionalitou po rozsvietení červenej. Rešpektovať jeho postoje, vytrvalosť, principiálnosť a výrobné požiadavky ako hlavného kameramana ČST museli aj najvyšší stranícki a vládni predstavitelia, regionálni funkcionári na všetkých úrovniach ba i uniformovaní príslušníci Verejnej bezpečnosti.
Meno Trutz v televíznej branži pokračuje generačnou štafetou. Jeho syn František Trutz sa v 80-tych rokoch stal uznávaným režisérom spravodajstva ČST a v 90-tych rokoch aj športu STV. Vnuk Richard Trutz pôsobil ako športový televízny moderátor v celoplošnej spravodajskej televízii.
„Feribáči“ odišiel do dôchodku vo veku 67 rokov a právom sa stal televíznou kameramanskou legendou.