Úvod Novinky Filmy a seriály

Mramor od Castra a gigantickosť. Sledujte Ikony o Iľjovi Skočkovi

Dokument Ikony vysiela v pondelok večer Dvojka.

Mramor od Castra a gigantickosť. Sledujte Ikony o Iľjovi Skočkovi

Štvrť storočia. Tak dlho vznikalo kultúrno-kongresové centrum Istropolis na bratislavskom Trnavskom mýte. Monumentálna sivá stavba obložená kubánskym mramorom, ktorý za socializmu Československu daroval vtedajší vodca ostrovného štátu Fidel Castro, dnes zíva prázdnotou a jej osud je spečatený. Na jej mieste totiž vyrastie nové kultúrne centrum.  

svetlíky v Istropolise Zdroj: TASR

Jeho súčasťou by mal byť spomínaný kamenný obklad, ako aj diela známych sochárov a umelcov z čias spred Nežnej revolúcie, no unikátna stavba uznávaná poprednými architektmi bude preč.

Nefunkčná fotána v átriu Domu odborov Istropolis z roku 1981 od architekta Pavla Mikšíka Zdroj: TASR

Nefunkčná fotána v átriu Domu odborov Istropolis z roku 1981 od architekta Pavla Mikšíka.

Nahliadnite s Dvojkou naposledy do vnútra legendárneho Domu odborov, prezrite si gigantický vestibul aj opakujúce sa geometrické vzory na strope či oválne svetlíky.

Iľja Skoček už v mladom veku a v spolupráci s architektmi Ferdinandom Končekom a Ľubomírom Titlom vyhral súťaž na významné objekty ako je Dom Odborov Istropolis v Bratislave. Veľkú časť kariéry sa venoval aj obytnej výstavbe na Slovensku a v Alžíri.


Sledujte v pondelok 14. septembra o 21:35 na televíznej Dvojke alebo facebooku RTVS druhú epizódu dokumentárneho seriálu Ikony. Priblížime vám osobnosť Iľju Skočeka, architekta, ktorý stojí práve za stavbou bratislavského Istropolisu, architekta z generácie, ktorá v druhej polovici 20. storočia formovala tvár slovenských miest, generácie, ktorá dosiahla vrchol svojej tvorby za čias socializmu a dnes sa častokrát nestretáva so zaslúženým uznaním verejnosti.

strop v Istropolise Zdroj: TASR

Seriál Ikony nie je len portrétom architektov. Nastoľuje otázku vnímania slovenskej architektúry, identifikácie sa s mestom, v ktorom žijeme a budovami, ktorými je tvorené, ich dôstojného využívania a neupieraní ich jedinečnosti.

Foto:TASR

25 50 75 90