Svetovo sa nachádzame na úplnom konci rebríčka OECD, ktoré obsahuje 62 krajín. Slovensko figuruje na 61. mieste nad Peru.
Anna Symington-Maar je spoluzakladateľka inkluzívnej škôlky a školy. Problém súčasného školstva vníma v strachu vytvoriť rozmanité prostredie pre všetky deti. Potreba oddeľovať deti, hoci i s dobrým úmyslom, nepovažuje za správny postup. Rozprávala o tom v relácii Trochu inak s Adelou.
Deti uzatvárame do bublín, v ktorých im poskytneme iba konkrétne podmienky. Máme školy pre deti s určitým druhom postihnutia, triedy pre rómske a nerómske deti, školy pre deti z dobre situovaných rodín, školy pre mimoriadne nadané deti a podobne. Oberáme ich tak o možnosť spoznávať rôznorodosť a inakosť.
Dôvodom sú často aj zložité podmienky štátnych škôl. Veľa detí na učiteľa a nedostatok asistentov znemožňujú napĺňať potreby žiakov na rônych úrovňach.
Význam inkluzívneho vzdelávania
„V našej prvej triede máme 16 detí. Približne tretina detí má nejakú špeciálnu potrebu,“ približuje Anna Symington-Maar. V škole prijímajú deti bez obmedzení. Navštevujú ju žiaci rôznych národností, deti z krízových centier, z rodín pod hranicou chudoby aj deti s rôznym postihnutím.
Špeciálne nastavený vzdelávací inkluzívny program poskytuje bezpečný priestor, v ktorom môže prosperovať každý. „Byť v takomto rozmanitom kolektíve má veľmi veľa prínosov. Jedným je, že sa tam učia fungovať v rozmanitej spoločnosti. V takej spoločnosti, aká naozaj je,“ približuje výhody škôl so zmiešaným kolektívom.
Základné sociálne zručnosti nadobúdame od detstva. Školy tu zohrávajú významnú úlohu. „Veľa sa rozprávame o tom, akú máme polarizovanú spoločnosť. Nerozumieme si, nevieme diskutovať s niekým, kto má iný názor. Nevieme porozumieť niekomu z iného zázemia. A toto všetko je niečo, čo sa majú deti učiť v škole,“ vysvetľuje Anna Symington-Maar.
RTVS online
Celý rozhovor s Annou Symington-Maar nájdete v archíve relácie Trochu inak s Adelou.
25 50 75 90