Úvod Novinky Tipy z programu
Deti potrebujú v triedach rozmanitý kolektív. Namiesto toho žijú v bublinách
Deti potrebujú v triedach rozmanitý kolektív. Namiesto toho žijú v bublinách

Deti potrebujú v triedach rozmanitý kolektív. Namiesto toho žijú v bublinách

Aktuálna situácia na Slovensku v oblasti inkluzívneho vzdelávania detí so špeciálnymi potrebami alebo hendikepom je žalostná.

Svetovo sa nachádzame na úplnom konci rebríčka OECD, ktoré obsahuje 62 krajín. Slovensko figuruje na 61. mieste nad Peru.

Anna Symington-Maar je spoluzakladateľka inkluzívnej škôlky a školy. Problém súčasného školstva vníma v strachu vytvoriť rozmanité prostredie pre všetky deti. Potreba oddeľovať deti, hoci i s dobrým úmyslom, nepovažuje za správny postup. Rozprávala o tom v relácii Trochu inak s Adelou.

inkluzia_tasr.jpg

Deti uzatvárame do bublín, v ktorých im poskytneme iba konkrétne podmienky. Máme školy pre deti s určitým druhom postihnutia, triedy pre rómske a nerómske deti, školy pre deti z dobre situovaných rodín, školy pre mimoriadne nadané deti a podobne. Oberáme ich tak o možnosť spoznávať rôznorodosť a inakosť.

Dôvodom sú často aj zložité podmienky štátnych škôl. Veľa detí na učiteľa a nedostatok asistentov znemožňujú napĺňať potreby žiakov na rônych úrovňach.

Význam inkluzívneho vzdelávania

„V našej prvej triede máme 16 detí. Približne tretina detí má nejakú špeciálnu potrebu,“ približuje Anna Symington-Maar. V škole prijímajú deti bez obmedzení. Navštevujú ju žiaci rôznych národností, deti z krízových centier, z rodín pod hranicou chudoby aj deti s rôznym postihnutím.

Špeciálne nastavený vzdelávací inkluzívny program poskytuje bezpečný priestor, v ktorom môže prosperovať každý. „Byť v takomto rozmanitom kolektíve má veľmi veľa prínosov. Jedným je, že sa tam učia fungovať v rozmanitej spoločnosti. V takej spoločnosti, aká naozaj je,“  približuje výhody škôl so zmiešaným kolektívom.

Základné sociálne zručnosti nadobúdame od detstva. Školy tu zohrávajú významnú úlohu. „Veľa sa rozprávame o tom, akú máme polarizovanú spoločnosť. Nerozumieme si, nevieme diskutovať s niekým, kto má iný názor. Nevieme porozumieť niekomu z iného zázemia. A toto všetko je niečo, čo sa majú deti učiť v škole,“ vysvetľuje Anna Symington-Maar.

Rôznorodý kolektív poskytuje deťom podmienky, v ktorých musia hľadať rôzne spôsoby komunikácie a spolupráce. Ak sa tomu učíme od detstva, v dospelosti to budeme vnímať ako prirodzené.

Celý rozhovor s Annou Symington-Maar nájdete v archíve relácie Trochu inak s Adelou.
25 50 75 90

Živé vysielanie ??:??

Televízia