Z televíznych okruhov sa počas roka 2020 najviac vyšvihla Jednotka, ktorej celodenný podiel na trhu v cieľovej skupine 12+ dosiahol priemerne hodnotu 11,1 %, čo predstavuje medziročný nárast o 0,1 % a v prime time si polepšila o jeden percentuálny bod s priemerným trhovým podielom 14,0 % v cieľovej skupine 12+. Celodenná sledovanosť Jednotky dosiahla v roku 2020 v priemere hodnotu 95-tisíc divákov - najlepší výkon za desaťročie. V prime time sa priemerná sledovanosť pohybovala na úrovni 288-tisíc divákov, čiže Jednotka dosiahla najvyššie čísla za uplynulých 11 rokov.
„Pandémia Covid-19 v minulom roku zasiahla celú spoločnosť a významne ovplyvnila aj fungovanie vo verejnoprávnej televízii a rozhlase. Snažili sme sa veľmi promptne reagovať na aktuálne dianie a tejto mimoriadnej situácii prispôsobiť aj náš program. V rámci verejnoprávnej služby sme sa v prvom rade sústredili na informovanie verejnosti. Významne sme rozšírili rozsah spravodajstva vo vysielaní. Všetky zmeny sme pritom robili s ohľadom na nastavenú programovú skladbu a divákom sme priniesli aj ich obľúbené zábavné formáty ako aj niekoľko noviniek. Som veľmi rád, že nám diváci počas minulého roka preukázali svoju priazeň čo odzrkadľujú mimoriadne priaznivé čísla sledovanosti, ale aj ocenenie dôveryhodnosti nášho spravodajstva. Chcem sa touto cestou našim divákom poďakovať a pevne verím, že nám ostanú verní aj v tomto roku, v ktorom pre nich pripravujeme množstvo noviniek, ktoré verím, že prispejú k ďalšiemu skvalitneniu vysielania RTVS," vyjadril sa generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník.
Spravodajstvo: Dôveryhodné aj sledované
Správy RTVS o 19.00 h sa tešili najlepšej sledovanosti za posledných 13 rokov. Sledovalo ich priemerne 361-tisíc divákov s priemerným trhovým podielom 18,6 % v cieľovej skupine 12+.
Vysoké čísla zaznamenali počas uplynulého roku taktiež ďalšie spravodajské programy. Ranné správy pozeralo priemerne 37-tisíc divákov (trhový podiel 9,0 % v cieľovej skupine 12+), Správy o 12.00 h v priemere videlo 92-tisíc divákov (trhový podielom 14,0 % v cieľovej skupine 12+) a Správy o 16.00 h sledovalo v priemere 123-tisíc divákov (trhový podiel 13,1 % v cieľovej skupine 12+). Každá z týchto relácií zaznamenala najvyššie čísla za niekoľko posledných rokov, Správy o 12.00 h podali najlepší výkon v rámci sledovanosti v ére peoplemetrov.
Góly - Body - Sekundy pritiahli k obrazovkám v uplynulom roku priemerne 263-tisíc divákov v cieľovej skupine 12+. To predstavuje najlepší výkon za uplynulých 6 rokov a trhový podiel dosiahol priemernú hodnotu 12,9 % v cieľovej skupine 12+ (najviac za ostatných 5 rokov).
Rástlo aj Počasie, ktoré v roku 2020 sledovalo priemerne o 25-tisíc divákov viac a dosiahlo až 300-tisíc v cieľovej skupine 12+. Priemerný podiel na trhu stúpol o pol percentuálneho bodu na hodnotu 14,4 % v cieľovej skupine 12+.
Prvé tri kvartály roku 2020 televíznemu spravodajstvu RTVS priniesli titul najobjektívnejšieho televízneho spravodajstva na Slovensku podľa agentúry Median SK. Prvenstvo RTVS obhájila už po štvrtý raz za sebou, pričom jej televízne spravodajstvo za najobjektívnejšie označilo 22,7 % opýtaných. (Median SK, kontinuálny prieskum MML Omnibus, júl - september 2020).
RTVS sa v rebríčku najdôveryhodnejších médií Slovenska umiestnila na prvom mieste aj podľa štúdie Digital News Report 2020, ktorú každý rok pripravuje Reuters Institute na Oxford University a Slovensko je súčasťou prieskumu štvrtýkrát po sebe. Ako najdôveryhodnejšie médium na Slovensku označilo RTVS až 67 % respondentov. (Zdroj: Reuters Institute for the Study of Journalism; vzorka 2018 respondentov).
Divákov lákali nové programy aj stálice
Seriál Hniezdo, ktorý RTVS uviedla na jar, si získal obrovský divácky ohlas. Stal sa z neho najsledovanejší pôvodný seriál RTVS a priemerne ho sledovalo až 576-tisíc divákov, čo predstavovalo trhový podiel na úrovni 22,0 % v cieľovej skupine 12+. Pozrieť si ho môžete aj v našom archíve.
Ďalším úspechom spomedzi noviniek bol komediálny seriál Pumpa, ktorý si v priemere pozrelo 316-tisíc divákov s trhovým podielom 16,4 % v cieľovej skupine 12+, a tak sa z neho stala najsledovanejšia jesenná novinka. Sledujte príbehy pumpára Miša a taxikára Dana v archíve zadarmo a bez reklamy.
Prvú sériu šou Tak určite priemerne sledovalo 160-tisíc divákov , čo predstavuje trhový podiel 7,7 % v cieľovej skupine 12+. Boris a Brambor v priemere prilákali 153-tisíc divákov s podielom na trhu 7,9 %, špeciál relácie sledovalo 116-tisíc divákov s trhovým podielom na 10,3 % v cieľovej skupine 12+.
Neodmysliteľné zábavné programy RTVS taktiež obhájili svoj priestor na televíznych obrazovkách. Milujem Slovensko sledovalo v priemere 399-tisíc divákov s trhovým podielom 18,8 % v cieľovej skupine 12+.
Čo ja viem s Marcelom Merčiakom pritiahlo k televízorom priemerne 462-tisíc divákov, čo predstavuje podiel na trhu až 21,2 % v cieľovej skupine 12+. Zlaté časy si vo štvrtky nenechalo ujsť v priemere 317-tisíc divákov s trhovým podielom 14,3 % v cieľovej skupine 12+.
Stabilnú divácku základňu má aj talkšou Neskoro večer, ktorú si v minulom roku pozrelo v priemere 272-tisíc divákov a jej trhový podiel dosiahol hodnotu 15,2 % v cieľovej skupine 12+. Cestovateľskú šou S úsmevom po Slovensku pozeralo v priemere 198-tisíc divákov s trhovým podielom 11,8 % v cieľovej skupine 12+.
Hoci folklórnu šou Zem spieva musela RTVS pre pandémiu koronavírusu pozastaviť, sledovalo ju priemerne 369-tisíc divákov a získal podiel na trhu 17,4 % v cieľovej skupine 12+.
Záhadám tela stúpla priemerná sledovanosť až o 36-tisíc divákov a dosiahla úroveň 380-tisíc a trhový podiel 17,1 % v cieľovej skupine 12+, čo predstavuje medziročný nárast o 1,1 %. Najsledovanejšou sa stala epizóda zo dňa 21. novembra 2020, ktorú si pozrelo až 475-tisíc divákov s trhovým podielom 20,4 % v cieľovej skupine 12+.
Darilo sa aj mimo prime time
Dámsky klub zaznamenal rekord. V priemere sledovalo reláciu 95-tisíc divákov a získala trhový podiel 13,3 % v cieľovej skupine 12+. Rekordný úspech zaznamenal aj Duel, jeho priemerná ročná sledovanosť po prvýkrát prekročila 300-tisíc divákov a priemerný podiel na trhu preskočil hranicu 20,0 % v cieľovej skupine 12+. Duel pozeralo 319-tisíc divákov s trhovým podielom 21,2 % v cieľovej skupine 12+. 5 proti 5 sa aj po rokoch stále teší priazni divákov. V roku 2020 súťaž v priemere sledovalo 258-tisíc divákov a trhový podiel dosiahol 15,4 % v cieľovej skupine 12+, teda najlepší výkon za posledné tri roky.
Najvyššiu sledovanosť v ére peoplemetrov zaznamenala diskusia O 5 minút 12, ktorú si nenechalo ujsť priemerne až 434-tisíc divákov v cieľovej skupine 12+. Získala tak podiel na trhu 29,7 % v cieľovej skupine 12+, a tak zaznamenala desaťročné maximum. Sledovanosť narástla aj relácii Občan za dverami, v prieme ju pozeralo 225-tisíc divákov s trhovým podielom 15,1 % v cieľovej skupine 12+.
Rástli tiež relácie Hurá do záhrady (+ 10-tisíc divákov), Postav dom, zasaď strom (+ 22-tisíc divákov) či Tajomstvo mojej kuchyne (+ 9-tisíc divákov).
Futbal aj napriek pandémii
Hoci sa v uplynulom roku pre pandémiu koronavírusu rušili športové podujatia, RTVS ponúkla niekoľko zápasov Ligy národov aj kvalifikácie na Majstrovstvá Európy. Práve kvalifikačný zápas na ME 2020 Severné Írsko - Slovensko bol najsledovanejším športovým prenosom na Jednotke v roku 2020. Pozrelo si ho až 517-tisíc futbalových fanúšikov a získal trhový podiel 27,5 % v cieľovej skupine 12+.
Bodovali Pumpa či Hniezdo
V roku 2020 najviac divákov zaujala relácia Pumpa a v tesnom závese Hniezdo, S týmito programami boli podľa prieskumu diváci aj najviac spokojní. S Pumpou bolo spokojných až 54,7 % respondentov, so seriálom Hniezdo 51,2 % opýtaných. Seriál Hniezdo dominoval hlavne v skupine starších divákov (56 a viac rokov, 57,3 % miera spokojnosti), ktorí ho spomedzi všetkých televíznych noviniek na trhu hodnotili z hľadiska spokojnosti najpozitívnejšie.
Trojica programov Hniezdo, Pumpa a Boris & Brambor sa objavovala na prvých troch priečkach spokojnosti takmer vo všetkých sociodemografických skupinách (pohlavie, vek, kraj a vzdelanie). Komediálny seriál Pumpa sa navyše objavil aj v prvej trojke televíznych noviniek v kategóriách „originalita", „divácka atraktívnosť" a „obsahová zaujímavosť" a v rámci všetkých trhových noviniek bol respondentmi označený ako druhý najlepší program.
V rámci zabehnutých zábavných programov na trhu boli diváci najviac spokojní so súťažnou šou Milujem Slovensko, ktorú takmer 76 % respondentov hodnotilo pozitívne. Tretie miesto z trhových relácií z hľadiska spokojnosti obsadila zábavná kvízová relácia Záhady tela (74,3 % podiel spokojných divákov).
Z lifestylových a hobby programov RTVS boli diváci najspokojnejší s reláciami Postav dom, zasaď strom (72,2 % opýtaných), Hurá do záhrady (69,0 % opýtaných) a Cestou necestou (68,0 % opýtaných).
V rámci politických a publicistických relácií boli diváci najspokojnejší s Občanom za dverami (73,9 % opýtaných). S politickou reláciou RTVS O 5 minút 12 vyjadrilo spokojnosť 55,4 % opýtaných.
V porovnaní s rokom 2019 dosiahla v prieskume najvýraznejšie zlepšenie vysielania Jednotka (uviedlo 48,9 % opýtaných), na treťom mieste skončila Dvojka (33,8 %).
Zdroj: Prieskum Spokojnosť s televíznymi novinkami a zabehnutými reláciami vysielanými v r. 2020 (Odbor výskumu RTVS v spolupráci s agentúrou 2muse, december 2020)
Na Dvojke bodoval šport
Dvojka zaznamenala v dôsledku nižšieho počtu športových prenosov kvôli pandemickej situácii medziročný pokles v rámci celodenného podielu na trhu o 0,8 % a v prime time o 0,9% v rámci cieľovej skupiny 12+.
Medzi najsledovanejšie športové prenosy minulého roka na Dvojke patril Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní žien, ktorý si nenechali ujsť fanúšikovia slovenskej reprezentantky Petry Vlhovej. Najsledovanejším športovým prenosom na obrazovkách RTVS v minulom roku bol slalom vo Flachau v rámci Svetového pohára, ktorí 14. januára 2020 na Dvojke sledovalo až 529.000 divákov s trhovým podielom 24,1 % v cieľovej skupine 12+.
Medzi najsledovanejšie relácie Dvojky patria hlavne nedeľné vysielania relácií Farmárska revue (sledovanosť 107.000, podiel na trhu 13,7 % v cieľovej skupine 12+), Halali (sledovanosť 101.000, podiel na trhu 10,9 % v cieľovej skupine 12+) a Na rybách - Petrov zdar (sledovanosť 96.000, podiel na trhu 10,5 % v cieľovej skupine 12+).