Product placement, v preklade nenápadné umiestňovanie produktov, je obľúbenou marketingovou technikou, pri ktorej sa zvyknú vytvárať odkazy v inom diele na rôzne produkty alebo značky. Tento skrytý spôsob komunikácie sa dokázal najlepšie uchytiť vo filmovom a televíznom priemysle, ktorého diela sú tvorené najmä pre masy s propagačným a komerčným zámerom.
Na tému umiestňovania produktov do filmov si Rádio_FM pozvalo šéfredaktora portálu kinema.sk Petra Konečného.
„Existuje množstvo prípadov, kedy si človek vôbec neuvedomuje, že film vôbec pracuje s umiestnením nejakého produktu. Záleží od šikovného postrehu samotného diváka," vysvetlil.
Product placement je možné robiť rôznymi postupmi ako napríklad očakávané umiestnenie značiek a produktov. Najbežnejším príkladom je obľúbený trhák James Bond, v ktorom je očakávaný výskyt značiek istých automobilov, oblekov, hodiniek, nápojov, s ktorými sa ráta. Ďalej je tu forma nepriameho umiestňovania, ktorá nie je tak úplne cielená a môže to byť len čitateľný výrobok v pozadí scény.
„Osobne mám radšej práve nepriame umiestnenie, pretože tvorcom môže pomôcť vyfinancovať samotný film a nie je to tak bijúca prvoplánová a trápna reklama," priznal Peter.
Známe filmy, v ktorých sa vyskytuje product placement
„Napríklad vo filme Stratené v preklade z roku 2003 sa objavuje jedna značka whiskey, ktorá je počas celého filmu dominantná a je aj na nej postavený celý príbeh, pretože hlavný hrdina na ňu točí vo filme reklamu," detailne opísal Peter.
Ďalšie prípady môžeme poznať z kultových titulov ako Pulp Fiction, kde sa spomína značka rýchleho občerstvenia, značka okuliarov vo filme Top Gun alebo filmy od režiséra Michaela Baya, ktorý sa pred svojou filmovou kariérou živil ako tvorca videoklipov a umiestňovanie produktov a značiek v jeho filmoch môžeme vnímať ako jeho osobný režijný štýl.
Product placement v slovenskej kinematografii
„Oproti áčkovým titulom je Slovensko v umiestňovaní produktov a značiek ešte málo rozvinuté, ale začínajú sa objavovať tituly, ktoré sú už na tomto spôsobe do istej miery postavené, obzvlášť tie komerčnejšie a tie vďaka tomu dokážu zaplatiť časť výroby na svojom projekte," dodal na záver šéfredaktor portálu kinema.sk, Peter konečný.
Viac informácii na túto tému si môžete vypočuť v prílohe Rádia_FM.
Umiestňovanie reklamných produktov vo filmoch
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Foto: 2003 Focus Features