O mileniáloch sa hovorí, že nevedia narábať s peniazmi. Je toto tvrdenie podľa vás fakt alebo mýtus?
Myslím si, že to je mýtus. Dnes sa už naozaj všetci vedia dostať k informáciám. Táto generácia je veľmi múdra a scestovaná.
Číta veľa informačných zdrojov z rôznych oblastí a dôležité je, že mileniáli sa k týmto informáciám dostávali v slobodnej dobe. Myslím si, že táto generácia je aj finančne odvážnejšia ako generácie predtým.
Investovanie do bitcoinu aj mamahotely
V čom je generácia mileniálov finančne odvážnejšia?
Mileniáli cez sociálne siete vnímajú otvorenosť sveta. Preto začali aj investovať rôznymi smermi, ktoré sa starším generáciám môžu zdať menej bezpečné, napríklad do kryptomien ako je bitcoin.
A práve toto je výrazný znak mileniálov, že idú aj do iných, nových foriem investovania.
To je jeden rozmer mileniálov, ten druhý však je, že sa osamostatňujú neskôr ako generácie pred nimi a žijú v takzvanom mamahoteli. Prečo je to tak?
Možno, že je to dané skôr generáciou predtým. Mileniálom sa to asi nedá vyčítať, lebo ľudia, ktorí ich vychovávali, boli veľmi starostliví. Nie je chybou niekoho, že zostane doma, ak ho rodičia k tomu vedú.
Ak však môžem hovoriť z vlastnej skúsenosti, drvivá väčšina mojich priateľov sú mileniáli a sú to všetko naozaj veľmi samostatní ľudia.
Pracovný trh a kríza
Akí sú v práci?
Mne osobne sa na tejto generácii páči, že úplne inak rozmýšľa. Oveľa viac dbá na "work-life" rovnováhu. Jednoducho, sú to ľudia, ktorých naozaj čisto len peniaze v robote neudržia.
V práci trávia čas radi, vyberajú si ju nie len podľa peňazí, ale aj podľa toho, ako sa tam cítia a či majú dostatok kvalitného voľného času.
Na trh práce ale veľká časť mileniálov prišla po kríze v roku 2008. Zanechalo to na nich stopy?
Dá sa povedať, že možno mali smolu. Najmä v tých profesiách, kde nie je potrebná vyššia kvalifikácia. Avšak, z vlastnej skúsenosti viem, že keď sme napríklad do tímu hľadali nových kolegov, mali sme problém, pretože šikovní mladí ľudia väčšinou už mali dobrú prácu.
Koronakríza ako príležitosť zarobiť
Predsa len, na mileniálov dopadla aj koronakríza. Položí ich to?
Myslím si, že práve naopak. Vidím obrovské príležitosti. Samozrejme, na niektoré odvetvia koronakríza dopadla katastroficky, ale zase mnoho iných.sa naštartovalo.
Aj v relácii Peniaze sme riešili, čo všetko priniesla kovidová doba, napríklad nové možnosti na podnikanie.
Táto generácia na koronakrízu reagovala a ukázala, že krízu vie uchopiť aj z opačného konca a dokáže ju brať ako výzvu.
Bolo to podobné aj v minulosti?
Aj najbohatší ľudia hovoria, že to, čo im vždy prinieslo najviac peňazí v biznise, boli práve zmeny v spoločnosti. Boli to krízy, či už ekonomické alebo geopolitické.
Sú to situácie, keď sa vám zrazu otvorí nejaký iný trh, pretože spoločnosť a jej potreby sa menia. Ak sa viete vtedy na svet pozrieť trošku inými očami a nehovoríte si stále dokola, že nebude robota alebo peniaze, otvoria sa vám príležitosti, kde sa dá zarobiť.
25 50 75 90