Prvou je Bratislavský hrad a potom Most SNP. Cyklomost slobody v Devínskej Novej Vsi patrí k svokvostom svetovej bioarchitektúry v tvare listu trávy. Autor Ing. arch Milan Beláček o ňom sníval 15 rokov, kým sa vďaka EÚ zrealizoval:
„Inšpirácie z prírody nie sú samoúčelné, lebo príroda je dokonalejšia, než naše technické vedomosti a otvára nám možnosti stavať pevnejšie, ale aj krajšie."
V Singapúre a Londýne boli drahší
Podobný zavesený most oceľovej konštrukcie majú v Singapúre. Má 300 metrov a bol 30 násobne drahší na meter štvorcový. Cyklomost má 525 metrov.
Ďalší podobný Miléniový most v Londýne stál 8 krát viac. Náš most nie je lacnejší na úkor pevnosti. V Londýne nie sú extrémne záplavy ako na Morave dvakrát do roka. Cyklomost od uvedenia do prevádzky spĺňa všetky normy. Miléniový most v Londýne už pre nápor turistov po otvorení museli rekonštruovať.
Stavba je od nápadu po realizáciu dielom slovenských odborníkov. Súťaže sa zúčastnili firmy z celej Európy. Naši stavbári ponúkli cenu o milión eur menej.
Historická trasa do Viedne
Cyklomost stojí na mieste historického spojenia. Tadiaľ viedla prvá konská železnica na trase Prešpork - Devínska Nová Ves - Schlosshof - Viedeň od roku 1838. Po 2. svetovej vojne sa trasa zničila. Padla železná opona. Dnes tade prejdete na bicykli medzinárodnou trasou.
Trasa Eurovelo 13 vedie z Nórska do Bulharska. Osadené smerovníky medzinárodnej trasy Eurovelo 13 sú v horských cyklotrasách v Malých Karpatoch. Preznačilo sa až 300 kilometrov.
Most získal architektonickú Cenu verejnosti CE.ZA.AR za rok 2014. Architekt Milan Beláček úspešne zastupoval SR na GLOBAL GALVANIZING AWARDS v Liverpoole v roku 2015 a získal 1. cenu CZECH AND SLOVAK GALVANIZING AWARD za rok 2015.
Autor mosta získal v histórii iba ako druhý náš architekt titul Identifikačný kód Slovenska.
Cez most môže prejsť vďaka šírke 4 metrov aj sanitka, čo ukázalo cvičenie záchranných zborov. Slovenský a rakúsky breh cez rieku Moravu do Schlosshofu sa spojil po vyše 70 rokoch. Mária Terézia mala v Schlosshofe vidiecke sídlo.
Do polovice 20. storočia tam boli pri Morave kolotoče a miesta stretávania ľudí z prihraničných obcí. Spustením železnej opony sa pohraničie izolovalo. Z našej strany postavili ostnatý drôt, kde zahynulo 40 ľudí, ktorí sa pokúsili o útek na západ.
Kvapka chráni vtáky
Zaujímavé sú šetrné prístupy k životnému prostrediu. Žije tu viac ako 50 vtáčích druhov. Architekt navrhol zábradlie s rozmermi profilov v tvare kvapky, aby sa operence na moste nezranili.
Nápad kvapkových profilov zábradlia sa ujal a podobné už osádzajú aj na iných mostoch.
Doteraz sa do Schlosshofu z Devínskej Novej Vsi cestovalo okľukou cez Petržalku a Marchegg až 30 kilometrov po železnici. Cyklomost Slobody situáciu zmenil.
Devínska Nová Ves je od roku 1972 mestskou časťou Bratislavy. Je známa automobilkou Volkswagen, teraz už i netradičným mostom. Zaujímajú sa oň najmä turisti zo zahraničia, ale aj naši cyklisti.
Foto: RTVS - Stanislav Háber