Úvod Novinky Zaujímavosti

Vysvedčenie nehovorí o dieťati, či je dobré alebo zlé

Koncoročná školská bilancia v čase pandémie môže byť pre deti zbytočne traumatizujúca.

Vysvedčenie nehovorí o dieťati, či je dobré alebo zlé

V rubrike Rádia Slovensko sa nad vysvedčeniami detí zamýšľa neuropsychológ Robert Krause.

Ide o uhol pohľadu

Upozorňuje rodičov, že zlé a ani dobré vysvedčenie neexistuje:

„Existuje vysvedčenie, ktoré my vnímame ako dobré, prípadne vysvedčenie, ktoré vnímame ako zlé."

Ide o pozorovateľa.

102106280748; vysvedcenie - znamky nie su dobre ani zle Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Niektorí rodič na vysvedčenie, kde sú dvojky a trojky povie, že je to celkom dobré vysvedčenie. Iný rodič povie, že je to veľká katastrofa.

Vizitka rodičov

Rodičia sú teda tí ľudia, ktorí dávajú moc a vplyv známkam. Neuropsychológ Robert Krause si preto myslí:

  Vysvedčenie detí.png

„Mali by sme sa snažiť pochopiť, ako o známke uvažuje dieťa."

Až potom by sme mali dieťaťu povedať, čo si o známke myslíme my a spoločne potom uvažovať nad tým, ako skĺbiť očakávania dieťaťa a rodiča tak, aby sa to nevyrušovalo:

„Vo veľkej miere je to vizitka rodičov. Je to spätná väzba pre rodičov: moje dieťa sa necíti v kontakte so mnou iste a bezpečne. Nedokáže so mnou zdieľať otvorene a autenticky výsledok. Prečo sa ma bojí?"

ucitelka-vysvedcenie

Šikovnosť sa neznámkuje

Neuropsychológ odporúča, aby rodičia vnímali známku odzrkadľujúcu určitý výkon:

„Nehovorí o osobnosti dieťaťa. Či je dobré, alebo je zlé. Či je šikovné, alebo nie je šikovné."

Rodičia sa sústredia na zlé známky a nevšímajú si tie dobré.

jednicka-vysvedcenie

Robert Krause odporúča zamerať sa na to, v čom je dieťa dobré:

„Tak z neho vieme urobiť špičku v tej danej oblasti. Ak budeme chcieť od dieťaťa, aby sa venovalo najmä tým predmetom, v ktorých nie je dobré a nevyniká, tak z neho vieme urobiť priemerného."

Foto: TASR

25 50 75 90