Do Holíča sa teda oplatí ísť na výlet. Unikátny veterný mlyn dal postaviť mlynár František Sláma (*1847 - +1900).
Otočná strecha s peruťami
Na sklonku 19. storočia bolo v Holíči viac rokov po sebe v lete veľmi sucho. Vody nebolo. Múku však ľudia potrebovali.
A tak na Slovensku vznikol po roku 1888 jediný veterný mlyn holandského typu. Znamená to, že mal otočnú strechu s peruťami.
Po staviteľovi Františkovi mlyn prevádzkoval syn Ľudovít a vnuk Jaromír. Neskôr otočnú strechu a veterné koleso zrušili, lebo mlyn po roku 1925 už nepoháňal vietor, ale motor.
Na vode proti Turkom
Mlyn dostal oplechovanú kupolu. Od roku 1950 bol mlyn opustený. V roku 1971 v ňom zriadilo poľovnícke združenie svoju klubovňu.
Holíč však láka návštevníkov najmä letným sídlom cisárovnej Márie Terézie. Vodný zámok stavali na obranu proti Turkom.
V podzemí vznikol komplex chodieb kazematov určených na vojenské účely.
Manžel cisárovnej Ferdinand Lotrinský použil na bastiónové opevnenia rozvoz vojakov na vozoch ťahaných koňmi už v 17. storočí cez podzemné chodby.
Aj v Londýne ťahali kone prvé vozy
Najstaršie metro na svete je v Londýne z roku 1863. Tiež to boli najprv vozy ťahané koňmi. Tam je aj koniec podobnosti s týmto dopravným systémom.
Sprievodkyňa po holíčskom zámku pani Zuzana spomína, že táto úvaha bola uvedená v archeologickom časopise vydávanom vo Francúzsku.
Túto zaujímavú podobnosť však nemožno zamieňať s prvenstvom metra, ktoré patrí Londýnu. Zrejme ide o spôsob, ako zatraktívniť a pritiahnuť turistov na zámok.
Ten je v skutku nádherný. Ide o jediný vodný zámok na Slovensku. Stavba je obohnaná širokými vodnými valmi, kde sa roky dá aj člnkovať ako na jazere.
Foto: RTVS - Stanislav Háber