Po takmer desiatich rokoch ide o televízne dielo, ktoré vyrába výlučne v jednom zo svojich štúdií, ktoré patrí k najväčším v Európe. RTVS naposledy zrealizovala pod svojou strechou inscenáciu Dôverní nepriatelia.
Pred prvou klapkou dva mesiace intenzívne prebiehali čítacie, kostýmové a pohybové skúšky. Stavba scény, ktorú navrhol Jozef Ciller, trvala týždeň. „Štylizovaná je do podoby arény, v strede ktorej je lávový piesok a je variabilná podľa potrieb jednotlivých scén. Na antické kostýmy podľa návrhov Petra Čaneckého sa zakúpilo 160 metrov látky. Každá postava má z nich dva až tri varianty a svoje špeciálne líčenie," uviedla producentka RTVS Zuzana Balkóová.
Natáčanie v najväčšom štúdiu RTVS je naplánované približne do polovice júna. Napriek tomu, že ide o štúdiovú výrobu, bude sa realizovať filmovou záberovou technológiou s následnou obrazovou a zvukovou postprodukciou.
Nero a Seneca je adaptáciou výnimočnej divadelnej hry súčasného ruského dramatika Edvarda Radzinského. „Na základe tejto divadelnej hry Marek Ťapák navrhol, že by bolo na čase, keby sa RTVS vrátila s niečím exkluzívnym do svojich štúdií a pripravila divákom televíznu lahôdku. Text ma očaril. Je jeden z najlepších, aké som za posledné roky čítal z oblasti divadelnej tvorby a slúžil ako výborné východisko pre televíznu adaptáciu," priblížil dramaturg RTVS Roman Brat. Radzinského hru Divadlo za čias Nera a Senecu, v preklade Antona Kreta, upravila do televíznej podoby Zuzana Šajgalíková. Autorkou hudby je Ľubica Čekovská a hlavným kameramanom Peter Bencsík.
Príbeh tejto divadelnej a televíznej drámy privedie divákov do starého Ríma. Nero zahrá Senecovi posledné divadlo v jeho živote. Celá scéna sa bude odohrávať v aréne. „Ide o grandiózny plán zvrhlíka Nera, ktorý si zaumienil, že všetkých sprisahancov, ktorí ho chceli zosadiť a pripraviť o život, bude trápiť a vymyslí im predstavenie. V ňom on ako hlavný režisér poťahuje za nitky a všetky postavy sa stanú bábkami v jeho rukách. Diváci zistia, že je to veľmi zvlčilé a neľudské divadlo, ale o to väčšmi vyniká dramatické majstrovstvo pôvodného autora Edvarda Radzinského," poznamenal Roman Brat. Ako dodal, pôjde o viacvrstvový príbeh, ktorý má v sebe moderné a nadčasové prvky.
Podľa režiséra Mareka Ťapáka príbeh nesie v sebe množstvo asociácií, či už na štát, spoločnosť, rodinu alebo pracovné vzťahy. „My ľudia sme nepoučiteľní a chyby z minulosti opakujeme znova. Nielen Rím zápasil s autokraciou a tyranmi, niečo podobné zažívame aj v súčasnosti, takže ide o silnú a aktuálnu tému, ktorá má čo povedať dnešnému divákovi. Ako sa postupne bude príbeh rozkrývať, tak diváci zistia, že Nero je síce despota a tyran, ale je to tiež nešťastná bytosť, ktorá hľadá lásku, súcit a porozumenie, ktoré nenachádza, pretože žije v prostredí, kde vraždy a intrigy boli súčasťou akoby materinského mlieka. Na druhej strane je Seneca - filozof a humanista, ktorý bol jeho učiteľom, o mnohých vraždách, intrigách a morálnych prešľapoch vedel, napriek tomu mlčal a toleroval ich," vysvetlil Marek Ťapák.
V titulnej úlohe Nera sa predstaví člen činohry Slovenského národného divadla Richard Autner, ktorého si diváci pamätajú z vianočnej rozprávky RTVS Vianočné želanie. Senecu stvárni dlhoročný člen súboru Divadla Jána Palárika v Trnave Vladimír Jedľovský. Senátora Flavia bude hrať Martin Horňák a filozofa Diogena Peter Šimún. Roly Venuše sa zhostí Marta Maťová a Amora René Schleifer. Okrem toho bude kulisu dotvárať oddiel pretoriánov, ktorí museli prejsť špeciálnou pohybovou prípravou.
Anotácia:
Na pozvanie cisára Nera prichádza do Ríma jeho niekdajší učiteľ, filozof Seneca. Dôvod, pre ktorý si ho cisár urgentne nechal zavolať k sebe po rokoch života v ústraní, Senecovi nie je známy.
Ich stretnutie sa odohráva za prítomnosti gréckeho filozofa Diogena (ktorý je stovky rokov po smrti) a senátora Flavia, ktorého Nero bez okolkov považuje za koňa. Bizarné nadrealistické panoptikum dopĺňa dvojica otrokov - mladík a dievčina, ktorých Nero oslovuje Amor a Venuša.
Senecovi je jasné, že ho čaká všetko len nie obyčajný rozhovor. Postupne sa stáva divákom krutého a dvojzmyselného divadla, ktorým ho Nero za pomoci hercov-otrokov konfrontuje so svojím dospievaním. V ňom hral Seneca nezastupiteľnú úlohu. Na jeho konci Senecu čaká obvinenie zo zrady, ktorú Nero trestá tým najvyšším trestom.