Turínske plátno
Piatok 15.04.2022
Vhodné pre všetkých
Skryté titulky
Audio komentár
Európska tvorba
Televízny dokument o odtlačkoch ukrižovaného muža na turínskom plátne vo svetle vedy a viery. Rekonštrukcia utrpenia Krista na pozadí evanjeliových opisov v konfrontácii s výsledkami vedeckého bádania obrazu na plátne.
Turínske plátno, ktoré nesie odtlačky umučeného a ukrižovaného tela muža
sa v posledných rokoch stalo predmetom hĺbkového bádania vedcov
z mnohých vedných odborov. Pri jeho prvej fotografii v 19. storočí sa
zistilo, že obraz na plátne je fotografický negatív, čo spôsobilo nárast
záujmu o plátno. Dovtedy prevládala teória, že obraz na plátne vyhotovil
stredoveký umelec a predpoklad, že ide o pohrebné rúcho, v ktorom bol
zavinutý Ježiš Kristus, bol spochybnený. Stopy rán na obraze sa
porovnávali iba s opismi Kristovho mučenia a ukrižovania v novozákonných
textoch evanjelií, bez vedeckých vysvetlení. História nám hovorí aj
o uctievaní plátna ako relikvie, nie však výnimočnej, ale len jednej
z mnohých. Až v 20. storočí sa bádateľom umožnilo rozlúsknuť tajomstvá,
ktoré plátno skrýva. Metódy modernej vedy, využívajúce najnovšie
technické prístroje, odhalili o ňom veľa zaujímavostí, dali základ
viacerým hypotézam o jeho pôvode a vzniku a teória o falzifikácii plátna
už nebola taká jednoznačná. Prví sa k plátnu vyjadrili súdni lekári,
ktorí na základe anatomickej zhody odtlačkov tela na plátne so
skutočnosťou konštatovali, že v plátne ležalo skutočné telo
ukrižovaného, ktoré s ním nebolo v kontakte viac ako tri dni. Po nich
prišli na rad biológovia, ktorí vďaka mikroskopickému skúmaniu odhalili,
že plátno obsahuje bavlnu a rad peľových zrniečok, výlučne patriacich
rastlinám Malej Ázie, alebo historici, ktorí na mikrofotografiách plátna
našli odtlačok po minci z čias Ponského Piláta. Koncom sedemdesiatych
rokov 20. storočia sa rozbehol prvý ucelený vedecký exprimentálny výskum
plátna za účasti štyridsiatich vedcov z USA a Talianska. Odobraté vzorky
podrobili chemickým testom, ktoré potvrdili prítomnosť ľudskej krvi na
plátne, vylúčili prítomnosť farieb a tým aj hypotézu, že plátno je nama-
ľované. Vek plátna testovali rádiouhlíkovou metódou, podľa ktorej pochá-
dza z 13. - 14.storočia. Počítačový analyzátor umožnil vytvoriť troj-
rozmernú snímku ukrižovaného na plátne. Obraz však vyvoláva ešte veľa
nezodpovedaných otázok. Dokumentárny film paralelne rozvíja dve línie.
Prvá hovorí o výsledkoch niekoľkoročného vedeckého bádania plátna
v chornologickom usporiadaní. Druhá opisuje posledné udalosti života
Ježiša Krista podľa evanjelií Písma, ktoré dopĺňajú historické poznatky
danej doby a v rekonštrukcii Kristovho mučenia a ukrižovania hľadá
súvislosti s odtlačkami na plátne.