Separé

Vhodné pre všetkých Skryté titulky Európska tvorba
Ekologický magazín, tentoraz na tému "likvidácia autovrakov".
Hlavnou témou tohto vydania Separé je ekologická likvidácia starých vozidiel a všetko, čo s ňou súvisí. Na Slovensku každý rok vyradíme približne 40 tisíc starých vozidiel. Ako vyzerá ich ekologická likvidácia? U nás na Slovensku odchádzajú „koníky pod kapotou“ do dôchodku keď majú 20 a viac rokov. Sú však aj prípady, kedy sa so svojím obľúbeným štvorkolesovým miláčikom lúčime až po 30-tich, či 40-tich rokoch. Kým ešte pred desiatimi rokmi bolo celkom bežné, že sa autovraky hocikde povaľovali, dnes je situácia, našťastie, iná. S ekologickou likvidáciou autovrakov sa začalo približne od roku 2004. Zbaviť sa veľkého množstva starých vozidiel sa podarilo v roku 2009 aj vďaka šrotovnému. Keďže autovraky sú plné druhotných surovín, sú zaujímavým artiklom na recykláciu. O to, aby sa zo starých vozidiel čo najviac vyťažilo, sa u nás stará 37 autorizovaných spracovateľov, ako aj viaceré recyklačné prevádzky. Priemerný európsky automobil, ktorý sa približne po dvoch desaťročiach vernej služby svojmu pánovi dostane do šrotu, je na recykláciu ideálny. Je totiž plný druhotných surovín. Kovové časti, najmä oceľ a liatina, majú najväčší podiel, a vážia takmer 750 kíl. 8-mimi percentami sú zastúpené neželezné kovy, najmä hliník, čo tvorí v automobile približne 88 kíl. 110 kilogramov predstavujú plasty, potom je tam aj vyše 27 kilogramov gumy, 22 kilogramov textilu, 33 kilogramov skla, a ešte všeličo iné... Všetky vymenované materiály sú už na Slovensku recyklovateľné a slovenskí inžinieri sa pýšia patentami na technológie, ktoré nám môžu v zahraničí závidieť. Patentovo chránená technológia mechanickej recyklácie syntetických textílií začala svoju skúšobnú prevádzku v Krajnom Staré pneumatiky sa v prírode rozkladajú vyše 250 rokov, v Mliečanoch to stihnú za jeden deň a to vďaka špeciálnej technologickej linke, ktorá je jedinou svojho druhu v Európe. Autosklá na skládkach budú vďaka recyklačnej prevádzke v Šelpiciach pri Trnave minulosťou. Mechanicky totiž dokážu spracovať celé množstvo špeciálnych skiel, ktoré idú priamo do sklární a používajú sa na výrobu a tavenie nových fliaš a nového skla. A využitie sa nájde aj v stavebníctve a to vo forme takzvaného penového skla. , Hlavnou témou tohto vydania Separé je ekologická likvidácia starých vozidiel a všetko, čo s ňou súvisí. Na Slovensku každý rok vyradíme približne 40 tisíc starých vozidiel. Ako vyzerá ich ekologická likvidácia? U nás na Slovensku odchádzajú „koníky pod kapotou“ do dôchodku keď majú 20 a viac rokov. Sú však aj prípady, kedy sa so svojím obľúbeným štvorkolesovým miláčikom lúčime až po 30-tich, či 40-tich rokoch. Kým ešte pred desiatimi rokmi bolo celkom bežné, že sa autovraky hocikde povaľovali, dnes je situácia, našťastie, iná. S ekologickou likvidáciou autovrakov sa začalo približne od roku 2004. Zbaviť sa veľkého množstva starých vozidiel sa podarilo v roku 2009 aj vďaka šrotovnému. Keďže autovraky sú plné druhotných surovín, sú zaujímavým artiklom na recykláciu. O to, aby sa zo starých vozidiel čo najviac vyťažilo, sa u nás stará 37 autorizovaných spracovateľov, ako aj viaceré recyklačné prevádzky. Priemerný európsky automobil, ktorý sa približne po dvoch desaťročiach vernej služby svojmu pánovi dostane do šrotu, je na recykláciu ideálny. Je totiž plný druhotných surovín. Kovové časti, najmä oceľ a liatina, majú najväčší podiel, a vážia takmer 750 kíl. 8-mimi percentami sú zastúpené neželezné kovy, najmä hliník, čo tvorí v automobile približne 88 kíl. 110 kilogramov predstavujú plasty, potom je tam aj vyše 27 kilogramov gumy, 22 kilogramov textilu, 33 kilogramov skla, a ešte všeličo iné... Všetky vymenované materiály sú už na Slovensku recyklovateľné a slovenskí inžinieri sa pýšia patentami na technológie, ktoré nám môžu v zahraničí závidieť. Patentovo chránená technológia mechanickej recyklácie syntetických textílií začala svoju skúšobnú prevádzku v Krajnom Staré pneumatiky sa v prírode rozkladajú vyše 250 rokov, v Mliečanoch to stihnú za jeden deň a to vďaka špeciálnej technologickej linke, ktorá je jedinou svojho druhu v Európe. Autosklá na skládkach budú vďaka recyklačnej prevádzke v Šelpiciach pri Trnave minulosťou. Mechanicky totiž dokážu spracovať celé množstvo špeciálnych skiel, ktoré idú priamo do sklární a používajú sa na výrobu a tavenie nových fliaš a nového skla. A využitie sa nájde aj v stavebníctve a to vo forme takzvaného penového skla.