Fotografi
Dvojka | Nedeľa 7.07.2013, STOPÁR
Nevhodné do 15 rokov
Skryté titulky
Európska tvorba
Dokumentárna séria o osobnostiach slovenskej fotografie.
Rudo Prekop (* 13. Apríla 1959 v Košiciach). Je fotograf, ktorý tvorí v Čechách a na Slovensku. Absolvoval Strednú umelecko- priemyslovú školu v Košiciach,
odbor užitá fotografia. V r. 1986 ukončil štúdium na FAMU u profesora Jána Šmoka. Pracoval ako asistent kamery v Krátkom filme Praha a od r. 1986- 2002 bol fotografom v slobodnom povolaní. Od r. 2002 je vedúcim štúdiového ateliéru na FAMU v Prahe. Patrí do tzv. Slovenskej novej vlny spolu s Vasilom Stankom, Tonom Stanom, Kamilom Vargom, Mirom Švolíkom a Petrom Župníkom. Autori, ktorí v prvej polovici 80. rokov búrali zabehnuté klišé v inscenovanej fotografii.
Podľa Václava Maceka Prekop nahrádza kontrast, princíp buď- alebo, symbiózou, princípom aj- aj. Najlepšie to možno dokumentovať na jeho súčasnom používaní pôvodne sa vylučujúcich tradícií. Výsledok je piktoriálna vecnosť či vecný piktorializmus, pojem, ktorý je vnútorne rozporný, ale v Prekopovej tvorbe sa ukazuje byť funkčným. Divák, ktorý nikdy o Rudovi Prekopovi nepočul, si po zhliadnutí dokumentu môže uvedomiť možnosti nazerania na Svet a život.
, Rudo Prekop (* 13. Apríla 1959 v Košiciach). Je fotograf, ktorý tvorí v Čechách a na Slovensku. Absolvoval Strednú umelecko- priemyslovú školu v Košiciach,
odbor užitá fotografia. V r. 1986 ukončil štúdium na FAMU u profesora Jána Šmoka. Pracoval ako asistent kamery v Krátkom filme Praha a od r. 1986- 2002 bol fotografom v slobodnom povolaní. Od r. 2002 je vedúcim štúdiového ateliéru na FAMU v Prahe. Patrí do tzv. Slovenskej novej vlny spolu s Vasilom Stankom, Tonom Stanom, Kamilom Vargom, Mirom Švolíkom a Petrom Župníkom. Autori, ktorí v prvej polovici 80. rokov búrali zabehnuté klišé v inscenovanej fotografii.
Podľa Václava Maceka Prekop nahrádza kontrast, princíp buď- alebo, symbiózou, princípom aj- aj. Najlepšie to možno dokumentovať na jeho súčasnom používaní pôvodne sa vylučujúcich tradícií. Výsledok je piktoriálna vecnosť či vecný piktorializmus, pojem, ktorý je vnútorne rozporný, ale v Prekopovej tvorbe sa ukazuje byť funkčným. Divák, ktorý nikdy o Rudovi Prekopovi nepočul, si po zhliadnutí dokumentu môže uvedomiť možnosti nazerania na Svet a život.