Pod lampou (Večer pod lampou)

Európska tvorba
Téma Večera pod lampou bude "Krása, vnímanie a kríza kultúry". Moderátor Štefan Hríb bude diskutovať s dirigentom Jackom Händlerom a muzikológom, synom Ľudovíta Rajtera pánom Adriánom Rajterom.
Téma: Krása, vnímanie a kríza kultúry Hostia: Jack Händler, dirigent Adrián Rajter, muzikológ, syn Ľudovíta Rajtera Diskusia bude na témy: Vidíte krízu kultúry? Pozeráme seriály, bulvár je kritériom úspechu. Aké to má dôsledky? Môže byť vážna hudba, opera, filharmónia, balet populárny? Dá sa naučiť rozumieť kultúre? Vysoká kultúra – má budúcnosť? Moderátor: Štefan Hríb Do debaty sa môžete zapojiť aj vy, ak nám na adresu podlampou@stv.sk pošlete svoje názory a pripomienky. Rešerš ako východisko k téme: Jack Händler Narodili ste sa na Slovensku, ale máte aj nemecké občianstvo a vyše 20 rokov ste žili v Luxembursku, ako sa teda cítite?? Ako Jack Händler, narodený v Bratislave. Cítim európsku kultúru a cítim sa byť Európanom.?? Vaše meno neznie príliš slovensky, stretávali ste sa s prekvapujúcimi reakciami?? Nie, narodil som sa v Bratislave a keďže ju považujem za kultúrne centrum tohto regiónu, nie je to nič extra.?? Niekoľko rokov ste študovali v Moskve, ako sa umelcom pracovalo v tom období?? Do Moskvy som šiel študovať husle, mal som šťastie, že som bol v triede legendárneho hudobníka Davida Oistracha. Zažil som tam posledný zlatý čas veľkej rusko-židovskej hudobnej kultúry, bol to inšpiratívny, ale krátky čas, lebo som patril k jeho posledným žiakom. Druhý ročník som skončil u jeho legendárneho asistenta Bondarenka. Bol to fantastický tandem, avšak v Moskve neboli len oni dvaja. Boli tam veľké osobnosti, ktoré vytvorili nadčasové veci. A ja som rád, že môžem v ich diele pokračovať.?? Dnes už nie sú na scéne v Európe či vo svete im rovnocenní umelci?? Technika sa osamostatnila a to vidíme v každej oblasti. Som presvedčený, že také osobnosti, ktoré som stretol a ktoré ma inšpirovali, už dnes nie sú. A ja sám som si dal za cieľ o týchto ľuďoch rozprávať, pretože by nemali byť len muzeálni.?? Husle ste neskôr vymenili za dirigentskú paličku, nebolo vám to niekedy ľúto?? To je veľmi pravdivá otázka. Nemôžem povedať, že je mi smutno, lebo ako dirigent som zažil obrovských muzikantov, s ktorými sme tie večery formovali, čo by sa mi inak nepodarilo. Ale keď dnes siahnem na husle, veľa mi to dáva, hra na tento nástroj je veľmi osobná. Preto sa snažím tú radosť odovzdávať ďalej mladým muzikantom. Adrian Rajter Rajter vyštudoval hudobnú vedu a estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Na základe rakúskeho vládneho štipendia absolvoval študijný pobyt na Inštitúte pre hudobnú vedu na Univerzite vo Viedni. Po ukončení štúdií pracoval na oddelení umeleckej prevádzky Slovenskej filharmónie, v rokoch 2001 - 2002 bol dramaturgom tejto inštitúcie. Koncom roku 1995 založil umeleckú agentúru RaRa Musica, ktorá od svojho vzniku participovala na dramaturgii, produkcii a organizácii početných hudobných podujatí a nahrávok. Niekoľko rokov organizačne a dramaturgicky vedie projektové súbory Bratislavský symfonický orchester a Bratislavský komorný orchester. Od roku 2002 je členom výboru medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos Étos, roku 2005 bol členom programovej rady novozaloženého festivalu dvenedele.sk. , Téma: Krása, vnímanie a kríza kultúry Hostia: Jack Händler, dirigent Adrián Rajter, muzikológ, syn Ľudovíta Rajtera Diskusia bude na témy: Vidíte krízu kultúry? Pozeráme seriály, bulvár je kritériom úspechu. Aké to má dôsledky? Môže byť vážna hudba, opera, filharmónia, balet populárny? Dá sa naučiť rozumieť kultúre? Vysoká kultúra – má budúcnosť? Moderátor: Štefan Hríb Do debaty sa môžete zapojiť aj vy, ak nám na adresu podlampou@stv.sk pošlete svoje názory a pripomienky. Rešerš ako východisko k téme: Jack Händler Narodili ste sa na Slovensku, ale máte aj nemecké občianstvo a vyše 20 rokov ste žili v Luxembursku, ako sa teda cítite?? Ako Jack Händler, narodený v Bratislave. Cítim európsku kultúru a cítim sa byť Európanom.?? Vaše meno neznie príliš slovensky, stretávali ste sa s prekvapujúcimi reakciami?? Nie, narodil som sa v Bratislave a keďže ju považujem za kultúrne centrum tohto regiónu, nie je to nič extra.?? Niekoľko rokov ste študovali v Moskve, ako sa umelcom pracovalo v tom období?? Do Moskvy som šiel študovať husle, mal som šťastie, že som bol v triede legendárneho hudobníka Davida Oistracha. Zažil som tam posledný zlatý čas veľkej rusko-židovskej hudobnej kultúry, bol to inšpiratívny, ale krátky čas, lebo som patril k jeho posledným žiakom. Druhý ročník som skončil u jeho legendárneho asistenta Bondarenka. Bol to fantastický tandem, avšak v Moskve neboli len oni dvaja. Boli tam veľké osobnosti, ktoré vytvorili nadčasové veci. A ja som rád, že môžem v ich diele pokračovať.?? Dnes už nie sú na scéne v Európe či vo svete im rovnocenní umelci?? Technika sa osamostatnila a to vidíme v každej oblasti. Som presvedčený, že také osobnosti, ktoré som stretol a ktoré ma inšpirovali, už dnes nie sú. A ja sám som si dal za cieľ o týchto ľuďoch rozprávať, pretože by nemali byť len muzeálni.?? Husle ste neskôr vymenili za dirigentskú paličku, nebolo vám to niekedy ľúto?? To je veľmi pravdivá otázka. Nemôžem povedať, že je mi smutno, lebo ako dirigent som zažil obrovských muzikantov, s ktorými sme tie večery formovali, čo by sa mi inak nepodarilo. Ale keď dnes siahnem na husle, veľa mi to dáva, hra na tento nástroj je veľmi osobná. Preto sa snažím tú radosť odovzdávať ďalej mladým muzikantom. Adrian Rajter Rajter vyštudoval hudobnú vedu a estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Na základe rakúskeho vládneho štipendia absolvoval študijný pobyt na Inštitúte pre hudobnú vedu na Univerzite vo Viedni. Po ukončení štúdií pracoval na oddelení umeleckej prevádzky Slovenskej filharmónie, v rokoch 2001 - 2002 bol dramaturgom tejto inštitúcie. Koncom roku 1995 založil umeleckú agentúru RaRa Musica, ktorá od svojho vzniku participovala na dramaturgii, produkcii a organizácii početných hudobných podujatí a nahrávok. Niekoľko rokov organizačne a dramaturgicky vedie projektové súbory Bratislavský symfonický orchester a Bratislavský komorný orchester. Od roku 2002 je členom výboru medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos Étos, roku 2005 bol členom programovej rady novozaloženého festivalu dvenedele.sk.