Poklady.sk
Dvojka | Štvrtok 24.03.2016, Majstri neskorej gotiky
Vhodné pre všetkých
Skryté titulky
Európska tvorba
Naše národné poklady, ktoré sú na dosah ruky a predsa o nich málo vieme.
Koniec 15. storočia je obdobím stability Uhorska. Príchodom Mateja Korvína na Uhorský trón sa skončili politické nepokoje a nastala výrazná ekonomická stabilizácia. Uhorsko sa stáva silným feudálnym štátom a nový panovník mal silný politický vplyv. Sám mal rád umenie, a keďže mal vďaka dobrej politike finančné zdroje, mohla sa podporovať aj umelecká produkcia.
Počas renesancie začínajú v Taliansku prvé archeologické vykopávky a takto znovuobjavené antické prvky sa dostávajú priamo do umenia. V Uhorsku vidíme tento vplyv na pamiatkach, ktoré vznikajú aj na Spiši. Miešanie resenačného a neskorogotického slohu je práve to špecifické pre majstrov, ktorí tu pôsobili.
Osudy a život umelcov-remeselníkov môžeme vyskladať len zo strohých, zvyčajne účtovných záznamov. Majstri sa pod svoje diela nepodpisovali, nakoľko ich tvorba bola bola v období neskorej gotiky chápaná ako bežná remeselná robota. Diela boli častokrát výsledkom práce celej dielne.
V tomto období na Slovensko zároveň prenikali myšlienky humanizmu a renesancie, postupne prichádzali prvé stopy reformácie a starý stredoveký svet bol na ústupe. Spoločnosť začala fungovať vo finančných vzťahoch. Objednávateľ povedal majstrovi svoju predstavu a preto nebolo meno majstra dôležité. Dôležité bolo dielo, ktoré malo spĺňať predstavy objednávateľa. Majstri často dodávali dekorácie do domov bohatých mešťanov.
Diela, ktoré nám zanechali neskorogotickí Majstri, môžeme obdivovať vďaka expozícii Spišského Múzea v Levoči, ktoré vlastní zbierku gotického umenia. Diela sú častokrát na pôvodných miestach a plnia pôvodné funkcie. Mená majstrov, ktorí ich vytvorili, však nepoznáme.
Preto každý, kto má rád keď sa snúbi história s umením, aspoň by mal aspoň raz navštíviť miesta, ktorým majstri pred stáročiami vdýchli svojou zručnosťou krásu a jedinečnosť. Či sa už jedná o jednotlivé sochy, alebo najvyšší stredoveký oltár, pri každom diele pred nami stojí jedinečný dôkaz, že stredovek u nás nebol dobou temna. Dal nám totiž jedny z našich najkrajších a najvýznamnejších pamiatok, ktoré nemajú vo svete obdoby.