Storočie pred kamerou

Vhodné pre všetkých Skryté titulky Európska tvorba
Seriál dokumentárnych relácii o histórii kinematografie.
Dnes ťažko posúdiť, kde všade sa nakrútili prvé metre autentických záberov dokumentárneho filmu, ktorý dostane prívlastok sovietsky. Či v porevolučných dňoch v Petrohrade a Moskve alebo na frontoch občianskej vojny. Mladý režisér Dziga Vertov si prvý uvedomí skutočné možnosti "kinematografie faktov". Prichádza s vlastnou metódou filmovej montáže, založenej na tvorivej organizácii autentických záberov. Esfir Šubová je ďalšou významnou osobnosťou sovietskeho dokumentárneho filmu. Šubová začne po filmových archívoch zbierať a triediť materiály z predrevolučného Ruska. Výsledkom tejto práce je strihový dokumentárny film "Pád dynastie Romanovcov". Radí vedľa seba významovo protikladné zábery, spája filmový obraz s titulkami a slovo sa tak u nej stáva súčasťou montážnej vety. Je to obdobie, keď aj diela troch osobností sovietskej avantgardy - filmy Sergeja Ejzenštejna, Alexandra Dovženka a Vsevoloda Pudovkina sú poznačené duchom dokumentarizmu. V auguste roku 1940 sa v Sovietskom zväze nakrúti film, ktorý má zachytiť priebeh jedného dňa celej krajiny. Tento filmový projekt, na ktorom pracuje 97 kameramanov, dostane názov "Deň nového sveta". Jeho režisérmi sú Roman Karmen a Michail Sluckij. No s realitou spoločnosti, ktorá prešla v tridsiatych rokoch krvavým kúpeľom masových represálií, má tento optimistický obraz šťastných ľudí máločo spoločného.