Don Carlos
Utorok 10.12.2013
Nevhodné do 12 rokov
Skryté titulky
Európska tvorba
I.časť dvojdielnej historickej drámy významného nemeckého dramatika Fridricha Schillera.
Friedrich Schiller /1759 - 1805/ - nemecký dramatik, básnik,
predstaviteľ literárneho klasicizmu. Ako syna dôstojníka, slúžiaceho
Wurttemberskému vojvodovi, ho prinútili nastúpiť na vojenskú školu.
Po úspechu prvej hry Zbojníci vojvoda zakázal Schillerovi písať.
Rozhodol sa teda pre útek do Manheimu, kde sa zamestnal v štátnom
divadle ako dramatik. Neskôr sa dôsledne venoval štúdiu dejín a pod
vplyvom tohto štúdia výrazne zmenil /podobne ako Goethe/ svoj
hodnotový systém. S Goethem spájalo Schillera veľmi silné priateľstvo,
hoci povahovo boli medzi nimi veľké rozdiely. Oboch priťahoval duch
antickej drámy. Formálne znaky gréckej tragédie im slúžili ako
prostriedok na dištancovanie diváka od dramatických udalostí, aby
za všednou realitou objavil ideálny model. Obaja zastávali názor, že
dráma má skôr transformovať bežné zážitky než tvoriť ilúziu skutočného
života, a preto používali verše, konvenčné kompozičné schémy, jednoduchú
výpravu, presný rytmický prednes, aby diváka odviedli od normálneho
vnímania do ríše ideálnej pravdy /Weimarský klasicizmus/.
Schiller písal svoju hru DON CARLOS práve v období intenzívneho
štúdia histórie. Udalosti na dvore Filipa II. v polovici 16. storočia,
keď španielska ríša musela čeliť revolučnému pohybu vo svojich
nizozemských provinciách, sa stali základom pre mimoriadne pôsobivý
historický obraz o ideáloch osvieteneckej generácie.
Dvojdielna rovnomenná televízna inscenácia z roku 1986 v réžii
Vladimíra Strniska zostala verná svojej predlohe. Prekvapuje nečakanými
dramatickými zvratmi, mocenskými intrigami a tragickými vášňami,
spoza ktorých zaznieva pocta ideálu ľudskej slobody. V hlavných
úlohách môžeme vidieť Dušana Jamrich, Ladislava Chudíka, Annu
Javorkovú, Zdenu Studénkovú, Michala Dočolomanského a ďalších.
, Friedrich Schiller /1759 - 1805/ - nemecký dramatik, básnik,
predstaviteľ literárneho klasicizmu. Ako syna dôstojníka, slúžiaceho
Wurttemberskému vojvodovi, ho prinútili nastúpiť na vojenskú školu.
Po úspechu prvej hry Zbojníci vojvoda zakázal Schillerovi písať.
Rozhodol sa teda pre útek do Manheimu, kde sa zamestnal v štátnom
divadle ako dramatik. Neskôr sa dôsledne venoval štúdiu dejín a pod
vplyvom tohto štúdia výrazne zmenil /podobne ako Goethe/ svoj
hodnotový systém. S Goethem spájalo Schillera veľmi silné priateľstvo,
hoci povahovo boli medzi nimi veľké rozdiely. Oboch priťahoval duch
antickej drámy. Formálne znaky gréckej tragédie im slúžili ako
prostriedok na dištancovanie diváka od dramatických udalostí, aby
za všednou realitou objavil ideálny model. Obaja zastávali názor, že
dráma má skôr transformovať bežné zážitky než tvoriť ilúziu skutočného
života, a preto používali verše, konvenčné kompozičné schémy, jednoduchú
výpravu, presný rytmický prednes, aby diváka odviedli od normálneho
vnímania do ríše ideálnej pravdy /Weimarský klasicizmus/.
Schiller písal svoju hru DON CARLOS práve v období intenzívneho
štúdia histórie. Udalosti na dvore Filipa II. v polovici 16. storočia,
keď španielska ríša musela čeliť revolučnému pohybu vo svojich
nizozemských provinciách, sa stali základom pre mimoriadne pôsobivý
historický obraz o ideáloch osvieteneckej generácie.
Dvojdielna rovnomenná televízna inscenácia z roku 1986 v réžii
Vladimíra Strniska zostala verná svojej predlohe. Prekvapuje nečakanými
dramatickými zvratmi, mocenskými intrigami a tragickými vášňami,
spoza ktorých zaznieva pocta ideálu ľudskej slobody. V hlavných
úlohách môžeme vidieť Dušana Jamrich, Ladislava Chudíka, Annu
Javorkovú, Zdenu Studénkovú, Michala Dočolomanského a ďalších.