Bojujúce vlaky
Streda 13.08.2014
Vhodné pre všetkých
Európska tvorba
Pancierové vlaky v SNP.
9.9.1944 bol postavený vo Zvolenských železničných dielňach 1. pancierový vlak. O 8 dní druhý a 6.októbra tretí. Nazvali ich: Hurban, Masaryk, Štefánik. Opancierované boli z plechov určených na stavbu nemeckých ponoriek. Približne 100 ľudí pracovalo na výrobe pancierových vlakov, medzi inými aj Ľudovít Mozoľa, Alexander Bulla. Niektorí železničiari sa zúčastnili aj vojenských akcií v SNP, napr. Ján Chovanec ako vlakvedúci s "Hurbanom" v Harmaneckej doline, František Adam - rušňovodič na pancierovom vlaku Štefánik. Bojovalo sa v okolí dediny Uľanka, Čremošné. Po poškodení vlakov "obsluha" odišla do hôr k partizánom.
Pancierové vlaky zohrali veľkú morálnu úlohu pri bojových i obranných akciách v Povstaní.
Tento film vznikol pri príležitosti stretnutia zvolenských železničiarov a účastníkov bojov v r.1964, 20 rokov po SNP.
, 9.9.1944 bol postavený vo Zvolenských železničných dielňach 1. pancierový vlak. O 8 dní druhý a 6.októbra tretí. Nazvali ich: Hurban, Masaryk, Štefánik. Opancierované boli z plechov určených na stavbu nemeckých ponoriek. Približne 100 ľudí pracovalo na výrobe pancierových vlakov, medzi inými aj Ľudovít Mozoľa, Alexander Bulla. Niektorí železničiari sa zúčastnili aj vojenských akcií v SNP, napr. Ján Chovanec ako vlakvedúci s "Hurbanom" v Harmaneckej doline, František Adam - rušňovodič na pancierovom vlaku Štefánik. Bojovalo sa v okolí dediny Uľanka, Čremošné. Po poškodení vlakov "obsluha" odišla do hôr k partizánom.
Pancierové vlaky zohrali veľkú morálnu úlohu pri bojových i obranných akciách v Povstaní.
Tento film vznikol pri príležitosti stretnutia zvolenských železničiarov a účastníkov bojov v r.1964, 20 rokov po SNP.