Televízia po slovensky
Dvojka | Streda 19.10.2016, Televízia po slovensky;2000-2010
Nevhodné do 15 rokov
Skryté titulky
Audio komentár
Európska tvorba
Ako si nás pamätáte?
Prvé desaťročie nového tisícročia znamená aj posledných desať rokov samostatnej slovenskej televízie. Činnosť Slovenskej televízie v sledovanom období charakterizovala maximálna snaha o udržanie postavenia v konkurenčnom prostredí, často za cenu, ktorá čiastočne riešila akútne problémy, ale v dlhodobom horizonte znamenala ešte väčší prepad.
Televíznu techniku a technológie v tomto období charakterizovalo totálne využívanie počítačov a informačných technológií vo všetkých oblastiach.
Vývoj programovej oblasti poznamenal napr. úplný zánik animovanej tvorby pre deti, veľký útlm pôvodnej dramatickej tvorby, ale aj snaha o zachytenie trendu dlhodobých denných seriálov, úspešné pôvodné formáty s využitím archívneho bohatstva – napr. Hit storočia, Takí sme boli atď.).Je to desaťročie postupného rozkladu štruktúry, finančných problémov a straty diváckeho zázemia. I keď aj v tomto období vznikajú pozoruhodné diela, najmä však v oblasti dokumentárnej tvorby. Po dlhšom období /v roku 2000/sa podarilo vyrobiť výpravný rozprávkový film nadväzujúci na najlepšie tradície tvorby pre deti a mládež – Sokoliar Tomáš. Objavili sa však aj závažnejšie témy, ktoré napriek svojej historickej literárnej predlohe vytvárali zjavnú paralelu so súčasnými problémami našej spoločnosti. Inscenácia Miloslava Luthera Zámok na juhu. Jozef Nodžák, ktorý sa ako dramaturg podieľal na množstve relácií pre deti a mládež, vytvoril skutočne veľmi zábavnú postavičku Majstra N. Vo svojich reláciách veľmi dobre skĺbil jedno zo základných poslaní televíznej tvorby pre deti – poučenie i zábavu.
Začiatkom nového milénia bol dokončený úžasný projekt série dokumentárnych prírodopisných filmov Cez Karpaty, ktorý vznikol v spolupráci s poľskými partnermi. Veľkú zásluhu na vzniku tohto projektu mal Imrich Schlosser.
V čoraz ťažšej finančnej situácii sa v STV /2001/ vytvorí dielo, ktoré nie je určené len pre jednorazové odvysielanie – napr. dvojdielny televízny film Martina Šulíka Krajinka.
Prudkým tempom stúpa obľúbenosť dvojice komikov Andrej Kraus – Peter Marcin najmä vďaka ich autorskej série takmer kabaretného typu Uragán .Za povšimnutie stojí aj hudobno-zábavno-súťažný cyklus Spieva celá rodina.
Rok 2002 sme vo vysielaní začali (okrem iného) aj zaujímavým a potrebným dokumentom Tatra revue alebo bol raz jeden kabaret .STV sa v dramatickej tvorbe snažila uspokojovať aj náročnejšieho diváka. Dôkazom je napríklad televízna adaptácia hry Slawomira Mrožeka Emigranti v hlavných úlohách s Milanom Lasicom a Mariánom Labudom.
V roku 2003 tretí a poslednýkrát Slovensko na svojej pôde privítalo pápeža Jána Pavla II., Slovenská televízia opäť priamymi prenosmi sprístupnila túto jedinečnú udalosť.
Nástupom nového vedenia STV (Richard Rybníček) skončilo na televíznych obrazovkách viacero zaujímavých a potrebných (z hľadiska napĺňania verejno-právneho poslania STV) dlhodobých projektov, či cyklov. Napríklad magazín Kamera. (Zato si vo vysielaní našlo stabilné miesto niekoľko projektov, ktoré sú veľmi kontroverzne prijímané divákmi dodnes – napríklad Drišľakoviny .Dokončil a odvysielal sa významný niekoľkoročný medzinárodný koprodukčný projekt hraného 5-dielneho seriálu Útek do Budína. Taktiež bol dokončený a odvysielaný 6-dielny seriál Záchranári z prostredia tatranskej horskej služby (mohlo by sa to chápať aj ako snaha o napravenie reputácie STV pri, nie veľmi vydarenom, spracovaní rovnakej tematiky v seriáli Horská služba z roku 1998).
Vysielanie pôvodného sitcomu Zborovňa sa u divákov nedočkalo veľkého úspechu .
V oblasti aktuálnej publicistiky sa objavil cyklus Pod lampou s moderátorom Štefanom Hríbom.
Najvýraznejším projektom z oblasti zábavy bola výroba a vysielanie zakúpeného licenčného formátu Slovensko hľadá superstar. Veľmi drahý projekt priniesol síce výrazné zvýšenie sledovanosti STV, ale priniesol aj porušovanie zákona vo forme vysielania reklám s následnými (a nie malými) pokutami. Súťaž sa vysielala od decembra 2004 a vyvrcholila 15.4.2005, kedy vo finále zvíťazila Katarína Koščová. Predsedom poroty bol hudobník Ladislav Lučenič.
Nová vysielacia štruktúra priniesla do vysielania STV rôzne formy talkshow – Anjeli strážni (Alena Heribanová), Vadkerti talkshow (Andrea Vadkerti), Pošta pre teba (Katarína Brychtová), Zmenáreň (Eva Pribylincová), Bumerang (Adela Banášová), MM show (Milan Markovič).
V roku 2005 zaznamenala STV ďalší pokus o pôvodný slovenský sitcom (zaujímavosťou bola extrémne rýchla externá výroba) Rodinné tajomstvá.
Klasický zábavný formát predstavoval úspešne rozbehnutý projekt košického štúdia STV Kaviareň Slávia s hlavným protagonistom Petrom Stašákom.
Rok 2006 bol rokom 50. výročia vzniku STV. Rybníčkové vedenie na tento fakt zámerne takmer rezignovalo, no naveľa vznikla k tomuto výročiu aspoň jedna (skutočne len jedna) zábavná (dokumentárno-zábavná?) relácia s názvom Retro show.
V roku 2006 sa začal v koprodukcii vyrábať dokumentárno-hudobný seriál (10 častí) Slovenský bigbít o histórii a vývoji slovenskej rockovej (bigbeatovej) hudby.
Rok 2007 je charakteristický oživením pôvodnej tvorby STV, i keď často v rámci rôznych koprodukčných projektov a niekedy až bulvárneho charakteru (napr. cyklus Záhady SK).Z oblasti dokumentárnej tvorby sa s priaznivou odozvou u divákov stretol cyklus Najväčšie kriminálne prípady Slovenska .
Zopár výnimiek (samostatná tvorba STV) môžeme registrovať v oblasti dokumentárnej tvorby. Napr. veľmi zaujímavý film Vladimíra Balca Nebeské geto o sídlisku Petržalka k 40. výročiu začatia jeho výstavby, alebo výnimočný, až šokujúci (a ocenený) dokument Milana Homolku Noc na švédskom vale o takmer neznámych zverstvách, ktoré sa udiali v Československu tesne po skončení 2. svetovej vojny. Pôvodná slovenská televízna dramatická tvorba stále neexistuje. Vysielali sa akvizičné tituly, alebo reprízy z archívu STV. Hádam jedinú výnimku tvoril videofilm Dušana Trančíka Zima kúzelníkov.
Slovenská televízia nadviazala po čase opäť na tradíciu sprístupnenia zaujímavých prevzatých divadelných predstavení. Z viacerých dôvodov si pozornosť si zaslúži Piano revue. Ku cti STV slúži fakt, že keď sa blížilo otvorenie novej budovy Slovenského národného divadla, snažila sa zaznamenať a sprístupniť formou prevzatých predstavení jedny z posledných predstavení v DPOH alebo Malej scéne/ Mačka na horúcej plechovej streche Cudzia žena a muž pod posteľou/.
Nepochybne aj z celospoločenského kultúrno-umeleckého hľadiska si pozornosť zaslúži záznam predstavenia zo Slovenského komorného divadla v Martine – Ivanov. (Inscenácia sa stala udalosťou sezóny 2005/2006 a získala DOSKY za najlepšiu inscenáciu, réžiu, scénu, kostýmy a scénickú hudbu.)
Skutočným hitom na slovenskej televíznej scéne sa stal zábavný seriál Hit storočia. Neoficiálne bol tento projekt vyhodnotený ako najúspešnejšia zábavná relácia na Slovensku v roku 2007.
V roku 2008 bol prakticky 10 rokov vo vysielaní STV pre deti obľúbený magazín Gombík (event. Gombička) – zábavná encyklopédia pre mladšie deti. Veľké nádeje sa vkladali aj do koprodukčného filmu Cinka panna režiséra Dušana Rapoša.
Z každého pohľadu výnimočným televíznym dielom je autorský dokumentárny film Ladislava Kaboša Moderná architektúra na Slovensku. Výnimočným je i televízny portrét jedného z velikánov nášho divadelníctva Ladislava Chudíka.
V roku 2009 nesporne zaujímavým (a vydareným) experimentom bola inscenácia Dôverní nepriatelia v réžii Stanislava Párnického. Vznikla ako priamy dramaturgický nápad pripomenúť si 50.výročie vzniku legendárnych bratislavských pondelkov .V roku 2009 sa skončil divácky veľmi úspešný cyklus zábavných stretnutí s hereckými osobnosťami Takí sme boli, ktorým Slovenská televízia veľmi výrazne poznačila celú umeleckú kariéru.
V roku 2010 STV odvysielala jeden z mála (samozrejme koprodukčných) dramatických projektov posledného obdobia – Nedodržaný sľub. Rovnako sa v našom vysielaní objavil i dlhoočakávaný historický veľkofilm Juraja Jakubiska Bathory, na ktorom sa tiež podieľala STV ako koprodukčný partner. Snaha zabaviť a zároveň prezentovať nové mladé talenty sa prejavila v rámci celosvetovej módnej vlny objavovania rôznych talentov Mini Talent Show (s Petrom Marcinom a Mariánom Čekovským) aj v Slovenskej televízii. Na ďalšiu módnu vlnu takmer všetkých televízií – varenie – naskočila aj STV v cykle Tajomstvo mojej kuchyne s hlavnou protagonistkou Kamilou Magálovou.
Scenárista a režisér Ladislav Kaboš sa opäť prezentoval výnimočným dokumentom Zmenil tvár Šanghaja.
Od 1. januára 2011 sa STV spojila so SR.