Ľalie poľné
Sobota 16.06.2018
Nevhodné do 15 rokov
Skryté titulky
Audio komentár
Európska tvorba
Lyrická tragikomédia Ela Havettu.
Ak v kontexte slovenskej kinematografie chceme použiť pojem "kultový",
tak určite v súvislosti s filmom Ela Havettu ĽALIE POĽNÉ. Ale "Ľalie"
sú nielen kultové, sú aj kvalitné. Ich význam pre slovenskú kultúru
potvrdil sudca najspravodlivejší - čas. Paradoxne, snímku trezorovali
skoro dvadsať rokov. Teraz sa v obnovenej premiére vrátila do kín
v rámci Projektu 100, ambíciou ktorého je uvádzať pozoruhodné tituly
svetovej tvorby. Film, nakrútený v roku 1972, je považovaný spolu
s Hanákovým dokumentom Obrazy starého veku za epilóg československej
novej vlny 60-tych rokov.
ĽALIE POĽNÉ, po debute Slávnosť v botanickej záhrade (1969), potvrdili
príchod mimoradneho talentu, ktorému však nástup normalizácie zabránil
realizovať na Kolibe ďalšie hrané filmy. Známy spisovateľ Vincent Šikula
ponúkol Havettovi adaptáciu svojej vlastnej novely z roku 1966 Nebýva
na každom vŕšku hostinec, čím mu umožnil nakrútiť druhý a zároveň
posledný film. Hrdinami poetizovaného, mozaikovitého rozprávania
sú vyslúžilci po 1. svetovej vojne, ktorí sa po návrate z frontu
túlajú krajinou od jarmoku k jarmoku, od jednej púte k druhej a hľadajú
si svoje miesto na svete, aby dali vlastnému životu zmysel, našli lásku
a šťastie. Vykorenení vojnou, zbavení domovov, poznajú títo tuláci a
žobráci, žijúci zo dňa na deň, cenu slobody a kamarátstva, ale zároveň
túžia aj po istote sporiadanej existencie. Hlavnému hrdinovi, veteránovi
Matejovi Hejgešovi (Lotar Radványi), sa takmer podarilo nájsť si vlastný
"prístav" u driečnej vdovy Pauly (Žofia Martišová), keby mu priateľ
Krujbel (Vladimír Kostovič) nečakane neskomplikoval cestu k slušnému
živobytiu. Ale nie dej je v tomto filme dominantný. Pozoruhodný je
skôr hravo-poetizovaný, ironicko-bizarný pohľad na osobitosti
slovenského vidieka prvej tretiny 20. storočia, pričom starostlivo
komponované obrázky kameramana Doda Šimončiča pôsobia aj rôznym
farebným tónovaním, s akým vyjadrujú odlišné nálady. Neopakovateľnú
atmosféru snímky dotvára i hudba Zdeňka Lišku, v ktorej sa miešajú
jarmočné odrhovačky, s cirkevnými spevmi a vojenskými pochodmi.
V roku 1990 získal Elo Havetta Cenu Vladislava Vančuru a Osobitnú
cenu poroty za celoživotné dielo in memoriam na Dňoch českého
a slovenského filmu v Bratislave. V kategórii trezorových filmov
Cenu za kameru udelili Dodovi Šimončičovi.