A3UM
Dvojka | Štvrtok 21.11.2013, INDUSTRIÁL
Vhodné pre všetkých
Skryté titulky
Európska tvorba
O priemyselnej architektúre.
INDUSTRIÁL
Architektúra pre výrobu a priemysel u nás kedysi neťahala za kratší koniec. Do tohto strategického
segmentu sa investovalo veľa peňazí, energie, nápadov i nádejí. A významu nových priemyselných
areálov zodpovedal aj výber architektov, ktorí ich projektovali. Neboli to žiadne béčka, ale naše
najväčšie formáty - Emil Belluš, Michal Maximilián Scheer, Martin Kusý... V súčasnosti sme udalosť
podobného rozsahu a koncepcie viac-menej nezaznamenali. Priemyselnú architektúru zastupujú
najmä menšie súkromné firmy, ktoré si výstavbu výrobní a skladov riešia skôr čisto utilitárne a najmä
úsporne. O „veľké“ idey záujem nie je. No tvrdiť , že v tomto smere sa na Slovensku za posledné roky
nič potešiteľné neudialo, nie je fér. Nájde sa tu zopár cenných príkladov, ako sa dnes chopiť takéhoto
architektonického zadania. No azda ešte zásadnejšie je, čo s minulosťou. Nevyužívané priemyselné
objekty sú totiž najčastejšou obeťou nových investičných zámerov, pri ktorých cena pozemku víťazí
nad dobovou architektúrou. Ale aj v tomto smere sa už objavili prvé dobré signály, ktoré nabádajú
k ochrane minulosti a k jej adaptácií na nové účely.
Kam pôjdeme na návštevu:
Zameriame sa na tri rôzne pohľady na architektúru priemyslu a výroby na Slovensku. Najprv
sa pozrieme na súčasnosť, tú bude reprezentovať vydarený areál firmy Montex v Rovinke od
architekta Máriusa Žitňanského. Potom prostredníctvom fotografického projektu Budovanie
Slovenska otvoríme Pandorinu skrinku – industriálnu architektúru 20. storočia, ohrdnuté dedičstvo,
ktoré je momentálne prevažne v dezolátnom stave, hoci ide o architektonicky i hospodársky dôležité
momenty v našich dejinách. Do tretice preskúmame úspešný príbeh konverzie jednej montážnej haly,
kde sa kedysi vyrábali betónové panely a dnes sa tu udomácnila kultúra i zábava – Design Factory v
Bratislave.
, INDUSTRIÁL
Architektúra pre výrobu a priemysel u nás kedysi neťahala za kratší koniec. Do tohto strategického
segmentu sa investovalo veľa peňazí, energie, nápadov i nádejí. A významu nových priemyselných
areálov zodpovedal aj výber architektov, ktorí ich projektovali. Neboli to žiadne béčka, ale naše
najväčšie formáty - Emil Belluš, Michal Maximilián Scheer, Martin Kusý... V súčasnosti sme udalosť
podobného rozsahu a koncepcie viac-menej nezaznamenali. Priemyselnú architektúru zastupujú
najmä menšie súkromné firmy, ktoré si výstavbu výrobní a skladov riešia skôr čisto utilitárne a najmä
úsporne. O „veľké“ idey záujem nie je. No tvrdiť , že v tomto smere sa na Slovensku za posledné roky
nič potešiteľné neudialo, nie je fér. Nájde sa tu zopár cenných príkladov, ako sa dnes chopiť takéhoto
architektonického zadania. No azda ešte zásadnejšie je, čo s minulosťou. Nevyužívané priemyselné
objekty sú totiž najčastejšou obeťou nových investičných zámerov, pri ktorých cena pozemku víťazí
nad dobovou architektúrou. Ale aj v tomto smere sa už objavili prvé dobré signály, ktoré nabádajú
k ochrane minulosti a k jej adaptácií na nové účely.
Kam pôjdeme na návštevu:
Zameriame sa na tri rôzne pohľady na architektúru priemyslu a výroby na Slovensku. Najprv
sa pozrieme na súčasnosť, tú bude reprezentovať vydarený areál firmy Montex v Rovinke od
architekta Máriusa Žitňanského. Potom prostredníctvom fotografického projektu Budovanie
Slovenska otvoríme Pandorinu skrinku – industriálnu architektúru 20. storočia, ohrdnuté dedičstvo,
ktoré je momentálne prevažne v dezolátnom stave, hoci ide o architektonicky i hospodársky dôležité
momenty v našich dejinách. Do tretice preskúmame úspešný príbeh konverzie jednej montážnej haly,
kde sa kedysi vyrábali betónové panely a dnes sa tu udomácnila kultúra i zábava – Design Factory v
Bratislave.