A3UM
Dvojka | Štvrtok 12.12.2013, STRATY A NÁLEZY
Vhodné pre všetkých
Skryté titulky
Európska tvorba
Zaostrené na architektúru a dizajn MADE IN SLOVAKIA.
STRATY A NÁLEZY
Dáždniky, okuliare, mobily, tašky – oddelenie strát a nálezov síce nebýva pokladnicou naozaj
vzácnych cenností (tie sa kradnú), ale pocit z nájdenia niečoho osobného, čo sme považovali za
nenávratne stratené, je zväčša príjemne povznášajúci. Straty v architektúre (a i v dizajne) však bývajú
ťažké a nenapraviteľné. Zámerné búranie, bezcitná prestavba, živelná pohroma, zub času a v dizajne
najmä obyčajná ľudská neschopnosť mávajú údernosť drvivého dopadu bez možnosti nápravy či
návratu. Výnimočne sa však prihodí, že hrozba straty iniciuje obrodné myšlienky, a to, čo bolo na
pokraji skazy, ožije a prinesie prekvapivé hodnoty.
Kam pôjdeme na návštevu:
Takmer „prišli o život“, no šťastným riadením osudu dostali novú šancu. Dnes sú v lepšej kondícií,
než kedysi. Prvou stratou a nálezom je víkendový ateliér architekta Pavla Paňáka, ktorý v sade
v Čachticiach viac-menej náhodou objavil zdevastovanú tehliarsku pec. Venoval jej desať rokov
času a ručnej práce, aby dnes slúžila ako jeho víkendový ateliér i spomienka na ducha tohto miesta.
Gumáky a tenisky s visačkou Novesta sú tiež príbehom, v ktorom sa vyskytol bolestný bankrot, ale
i radosť z objavenia nových možností . A to až do takej miery, že by mohol poslúžiť ako čítankový
príklad pre mnohé iné podniky na Slovensku, ktoré by aj pomocou súčasného dizajnu mohli prekonať
krízu či hroziaci zánik. Aj chata pod Rysmi zásahom lavíny a následných prieťahov takmer zmizla
z mapy Vysokých Tatier. Architekt Rudolf Kruliac však nestratil guráž a trpezlivosť a po dlhoročných
ťahaniciach priniesol osviežujúcu verziu tohto vysokohorského útočiska.
, STRATY A NÁLEZY
Dáždniky, okuliare, mobily, tašky – oddelenie strát a nálezov síce nebýva pokladnicou naozaj
vzácnych cenností (tie sa kradnú), ale pocit z nájdenia niečoho osobného, čo sme považovali za
nenávratne stratené, je zväčša príjemne povznášajúci. Straty v architektúre (a i v dizajne) však bývajú
ťažké a nenapraviteľné. Zámerné búranie, bezcitná prestavba, živelná pohroma, zub času a v dizajne
najmä obyčajná ľudská neschopnosť mávajú údernosť drvivého dopadu bez možnosti nápravy či
návratu. Výnimočne sa však prihodí, že hrozba straty iniciuje obrodné myšlienky, a to, čo bolo na
pokraji skazy, ožije a prinesie prekvapivé hodnoty.
Kam pôjdeme na návštevu:
Takmer „prišli o život“, no šťastným riadením osudu dostali novú šancu. Dnes sú v lepšej kondícií,
než kedysi. Prvou stratou a nálezom je víkendový ateliér architekta Pavla Paňáka, ktorý v sade
v Čachticiach viac-menej náhodou objavil zdevastovanú tehliarsku pec. Venoval jej desať rokov
času a ručnej práce, aby dnes slúžila ako jeho víkendový ateliér i spomienka na ducha tohto miesta.
Gumáky a tenisky s visačkou Novesta sú tiež príbehom, v ktorom sa vyskytol bolestný bankrot, ale
i radosť z objavenia nových možností . A to až do takej miery, že by mohol poslúžiť ako čítankový
príklad pre mnohé iné podniky na Slovensku, ktoré by aj pomocou súčasného dizajnu mohli prekonať
krízu či hroziaci zánik. Aj chata pod Rysmi zásahom lavíny a následných prieťahov takmer zmizla
z mapy Vysokých Tatier. Architekt Rudolf Kruliac však nestratil guráž a trpezlivosť a po dlhoročných
ťahaniciach priniesol osviežujúcu verziu tohto vysokohorského útočiska.