Oči plné snehu
Sobota 13.12.2014
Nevhodné do 7 rokov
Skryté titulky
Európska tvorba
Pôvodný televízny film o rodičovskej zodpovednosti za dozrievanie detí.
Aký je osud rodín s telesne postihnutými deťmi? Koľko sily, trpezlivej
lásky a obetavosti je im treba venovať, aby rodičia zvládli tento ťažký,
údel, "prekážkový beh na dlhé trate"...? Majú právo na vlastné šťastie,
na vybočenie zo stereotypu povinnosti? Ak áno, do akej miery, aby
neubližovali svojim deťom?
Tieto otázky v nás vyvoláva dojímavo ľudský príbeh tretiaka Ondreja
Smeja, ktorý sa po obrne nedokáže sám bez pomoci pohybovať.
Inšpirovaný vlastnými skúsenosťami napísal autor, režisér a pesničkár
Juraj Bindzár námet aj scenár /spolu s Martinom Porubjakom/ televízneho
filmu OČI PLNÉ SNEHU. Ozajstné teplo domova cíti malý Ondrej
/J. Schvarz/, viac u starých rodičov na chalupe. Narušené manželstvo
rodičov sa prejavuje hádkami a nevraživosťou. Mäkký, prispôsobivý
Šaňo /J. Sedal/ a energická, frustrovaná Oľga /Y. Kožková/
sa už nevedia zhodnúť na ničom, preto neprekvapí, že si obaja nájdu
nových partnerov, aby unikli domácemu stresu. Nešťastná Oľga nájde
útechu v náruči svojej bývalej študentskej lásky /P. Mikulík/,
starostlivý Šaňo zaujme študentku Martu /A. Kubeková/ svojím tichým
vzťahom s postihnutým synom nielen ako "zber materiálu" pre diplomovú
prácu, ale aj ako muž. A keď je Ondrejko odoslaný na liečenie, rozhoria
sa nové citové väzby naplno - najmä, keď treba vyriešiť problém kde,
ako, s kým stráviť Vianoce. Chlapec zatiaľ robí v sanatóriu očividné
pokroky, dokáže sa za pomoci barlí pomaly pohybovať. Najmä vďaka
obetavej, láskavej sestre Juliane /E. Řepíková/ pookreje aj na duši,
keď spolu s ďalšími malými pacientami nacvičujú na Štedrý večer
divadelnú hru Pavla Kyrmezera Komedie česká o bohatci a Lazarovi.
Krátko pred vytúženým predstavením však za ním prichádzajú rodičia
v dojemnej zhode s novými partnermi, aby všetci spolu strávili
Vianoce. A vtedy sa Ondrejko zatne! Odmietne odísť z liečebne.
Film o tom, že život bolí, nakrútil nesentimentálne, a pritom
sugestívne v roku 1983 významný režisér Ivan Balaďa /tvorca takých
televíznych filmov ako Smrť sa volá Engelchen podľa predlohy
Ladislava Mňačka, Tri gaštanové kone, Biela voči oblohe podľa Margity
Figuli a Dáma podľa Františka Švantnera.