Jarmila Košťová
KOŠŤOVÁ, Jarmila
televízna hlásateľka
Dátum narodenia: 10. 8. 1932 Bratislava
Dátum úmrtia: 11. 3. 2014 Bratislava
Životopis
Jarmila Košťová vyštudovala národopis a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Počas vysokoškolského štúdia účinkovala ako sólistka folklórneho súboru Lúčnica a tancovala v ňom až do roku 1958.
V roku 1953, ešte pod dievčenským menom Kulíšková, si zahrala v komédii Paľa Bielika V piatok, trinásteho. Na strieborné plátno sa potom dostala ešte trikrát vo filmoch: Rodná zem, Prípad Barnabáš Kos a dráme Jiřího Krejčíka Podozrenie, kde hrala hlavnú rolu.
Ešte počas vysokoškolských štúdií sa dostala aj k práci fotomodelky, keď ju na ulici oslovili z časopisu Móda textil. Jeho šéfredaktorka Marta Štefániková jej neskôr ponúkla prácu redaktorky, pretože vycítila, že má na to predpoklady. Od roku 1955 sa napokon upísala tomuto povolaniu.
Náhoda zmenila jej kariéru
Pomoc
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Ktovie, či by v ňom vydržala natrvalo, keby jej v roku 1959 náhoda neprihrala možnosť účinkovať v televízii, pre ktorú redakcia časopisu pripravovala relácie o kultúre bývania a odievania.
Keď ochorela moderátorka programu, tak požiadali Jarmilu Košťovú, aby za ňu zaskočila. Ako sama neskôr spomínala, bez prípravy si sadla pred kameru a viedla rozhovor s dvoma architektmi o módnej novinke v bývaní – sektorovom nábytku. Vraj sa tak sústredila na tému, že ani nevnímala kamery.
Jej príjemný hlasový prejav, príťažlivý zjav a kultivované vystúpenie zanechal u príslušných pracovníkov televízie silný dojem, a tak jej ponúkli miesto hlásateľky. Prijala ho a odvtedy sa pravidelne objavovala na televíznej obrazovke. Rovnako ako jej kolegyne Blažena Kočtúchová, Dana Hermannová a Elena Galanová.
Rýchlo sa dostala aj ku konferovaniu veľkých zábavných či hudobných programov, ktoré sa vtedy vysielali – rovnako ako napríklad inscenácie – naživo. Mohla sa pri tom spoľahnúť na svoju pohotovosť, improvizačné schopnosti i jazykové znalosti. Televízia ich využila napríklad pri prenosoch z Bratislavskej lýry alebo pri výmenných európskych televíznych programoch.
Košťová chodila predstavovať tie naše napríklad do Ľubľany, Berlína, Moskvy, Budapešti či Bruselu. V roku 1966 ju ocenili prestížnou cenou Československej televízie Zlatý krokodíl, ktorú si preberala v spoločnosti kolegyne Blaženy Kočtúchovej a hercov Jana Wericha a Jiřiny Bohdalovej.
Pražská Jar 1968
Vrcholom jej kariéry, podľa vlastného vyjadrenia, bolo účinkovanie na medzinárodnom galakoncerte hudobných vydavateľstiev vo francúzskom Cannes v januári 1968 , v ktorom uvádzala vystúpenia československých spevákov, medzi nimi Václava Neckářa či Karla Gotta.
V tom období sa už v Československu menila politická klíma. Jarmila Košťová sa spolu s manželom Ladislavom Košťom, významným právnikom a neskôr politikom, angažovala za myšlienky tzv. Pražskej jari Alexandra Dubčeka.
Hneď v prvý deň augustovej okupácie Československa vysielala z vtedajšej budovy televízie na námestí SNP protesty, petície a výzvy proti vpádu vojsk Varšavskej zmluvy.
Prišla o miesto
Keď okupanti objavili miesto ilegálneho štúdia, vyhnali ich von samopalmi, ale J. Košťová neustala. Až do 1. septembra pokračovala v ilegálnom vysielaní, tentoraz z rozhlasu, ktoré organizoval jej manžel. V období normalizácie za to obaja prišli o zamestnanie, televízia prepustila J. Košťovú v roku 1972.
Následne začala pracovať v aranžérskej dielni obchodného domu Dunaj, v ktorej vytvárala reklamy do výkladov. Neskôr jej povolili pracovať v Slovkoncerte ako dramaturgičke. Po novembrovej revolúcii 1989 sa jej na obrazovke dostalo rehabilitácie, keď jej Slovenská televízia ponúkla moderovanie relácie Tváre a postoje.
Ako televízna moderátorka sa posledný raz predstavila pri uvádzaní Koncertu bez opony v bratislavskej Redute v roku 1990. V auguste 2003 prezident SR Rudolf Schuster ocenil Jarmilu Košťovú Krížom prezidenta II. stupňa za statočné osobné postoje po invázii vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v auguste 1968.