Úvod Novinky Osobnosti

Videli ste Emíliu? Príbeh Emílie Vášáryovej je už súčasťou nášho vývoja

Režisér Martin Šulík mapuje život herečky, ktorej umenie má vplyv na našu spoločnosť.

Videli ste Emíliu? Príbeh Emílie Vášáryovej je už súčasťou nášho vývoja

Viac ako šesťdesiat rokov spoluvytvára Emília Vášáryová podobu moderného česko – slovenského divadla, filmu a televízie.

Mozaika práce a života

Ady-Hajdu-Emília-Vašaryová-Insta

A Emília je preto názov nového celovečerného dokumentárneho filmu Martina Šulíka.

Režisér ho venoval hviezde slovenského filmu, televízie a divadla Emílii Vášáryovej.

Tvorcovia cez výpovede priateľov, kolegov a množstva spolupracovníkov zložili širokú mozaiku práce herečky a to, ako sa prelínala aj jej životom.

Autor scenára a režisér Martin Šulík dodáva aj ďalšie súvislosti:

„Ale ide aj o vzťah medzi spoločnosťou a jej prácou, do akej miery sa spoločnosť odrážala v práci pani Vášáryovej a do akej miery jej práca ovplyvňovala život spoločnosti.“

Poodhalila spôsob premýšľania


Vo filmovej novinke nechala herečka Emília Vášáryová tvorcom viacero možností nahliadnuť do jej súkromia, poodhalila aj spôsob premýšľania o svojej práci, lebo podľa Martina Šulíka:

„Práca a kultúra pani Vášáryovej mala veľký vplyv na spoločnosť.“

Film vychádza z množstva cenných archívnych materiálov, ale aj snažení celej generácie ďalších umelcov, lebo ako režisér dodal:

„V štruktúre filmu je aj veľa akoby mikroportrétov, mala chuť rozprávať o ľuďoch, ktorí ovplyvnili jej život.“

Do výberu nezasahovala

Emília-Vášáryová-Daniel-Veselský-TASR

Vo filme sa tak objavia spomienky hereckej divy na svojich rodičov, hereckých a režisérskych kolegov ako napríklad na Karola Machatu, Karola Zachara či Jozefa Budského.

V archívoch sa režisérovi podarilo objaviť viacero vzácnych záberov a od jej blízkych získať množstvo zaujímavých vyjadrení:

„Súčasťou slovenskej kultúry boli títo umelci celé desaťročia, spojenie archívov a komentárov pani Vášáryovej sa mi zdá na filme zaujímavé.“

Podľa vyjadrenia samotnej Emílie Vášáryovej, do výberu týchto ľudí tvorcom dokumentu nezasahovala:

„Chcela som byť sama prekvapená, koho vyberú. Dôverujem profesionalite a nesmierne si ju vážim, je jej čím ďalej tým menej, najmä v týchto našich povolaniach. S veľkou dôverou som sa dala do rúk profesionálov.“

Zábery z Cannes, 1963

Emília-Vášáryová- Cannes-1963-archív

Režisér neskrýval radosť z toho, že sa podarilo nájsť zábery Emílie Vášáryovej z festivalu v Cannes, kde v roku 1963 ocenili film Až přijde kocour:

„Alebo ma potešili amatérske osmičky Petra Mikulíka, ktorý zachytil začiatkom šesťdesiatych rokov svojich spolužiakov z VŠMU. Sú to veľmi intímne záznamy o študentskom živote. Archívy sú pamäťou našej komunity. Sú svedectvom o našich snaženiach, prehrách, ale aj o umeleckých vrcholoch.“

Vďaka otvorenosti Emílie Vášáryovej možno dokument vytvorený v koprodukcii s RTVS vnímať ako správu celej genrácie slovenských umelcov, ktorí formovali spoločenské vedomie na prelome tisícročí.

Sondu do spoločnosti cez životný osud jednej umelkyne, tento nesporne zaujímavý dokumentárny film s jednoduchým a výstižným názvom Emília uvidíte v kinách od 7. decembra.

25 50 75 90