Viac ako šesťdesiat rokov spoluvytvára Emília Vášáryová podobu moderného česko – slovenského divadla, filmu a televízie.
Mozaika práce a života
A Emília je preto názov nového celovečerného dokumentárneho filmu Martina Šulíka.
Režisér ho venoval hviezde slovenského filmu, televízie a divadla Emílii Vášáryovej.
Tvorcovia cez výpovede priateľov, kolegov a množstva spolupracovníkov zložili širokú mozaiku práce herečky a to, ako sa prelínala aj jej životom.
Autor scenára a režisér Martin Šulík dodáva aj ďalšie súvislosti:
„Ale ide aj o vzťah medzi spoločnosťou a jej prácou, do akej miery sa spoločnosť odrážala v práci pani Vášáryovej a do akej miery jej práca ovplyvňovala život spoločnosti.“
Poodhalila spôsob premýšľania
Vo filmovej novinke nechala herečka Emília Vášáryová tvorcom viacero možností nahliadnuť do jej súkromia, poodhalila aj spôsob premýšľania o svojej práci, lebo podľa Martina Šulíka:
„Práca a kultúra pani Vášáryovej mala veľký vplyv na spoločnosť.“
Film vychádza z množstva cenných archívnych materiálov, ale aj snažení celej generácie ďalších umelcov, lebo ako režisér dodal:
„V štruktúre filmu je aj veľa akoby mikroportrétov, mala chuť rozprávať o ľuďoch, ktorí ovplyvnili jej život.“
Do výberu nezasahovala
Vo filme sa tak objavia spomienky hereckej divy na svojich rodičov, hereckých a režisérskych kolegov ako napríklad na Karola Machatu, Karola Zachara či Jozefa Budského.
V archívoch sa režisérovi podarilo objaviť viacero vzácnych záberov a od jej blízkych získať množstvo zaujímavých vyjadrení:
„Súčasťou slovenskej kultúry boli títo umelci celé desaťročia, spojenie archívov a komentárov pani Vášáryovej sa mi zdá na filme zaujímavé.“
Podľa vyjadrenia samotnej Emílie Vášáryovej, do výberu týchto ľudí tvorcom dokumentu nezasahovala:
„Chcela som byť sama prekvapená, koho vyberú. Dôverujem profesionalite a nesmierne si ju vážim, je jej čím ďalej tým menej, najmä v týchto našich povolaniach. S veľkou dôverou som sa dala do rúk profesionálov.“
Zábery z Cannes, 1963
Režisér neskrýval radosť z toho, že sa podarilo nájsť zábery Emílie Vášáryovej z festivalu v Cannes, kde v roku 1963 ocenili film Až přijde kocour:
„Alebo ma potešili amatérske osmičky Petra Mikulíka, ktorý zachytil začiatkom šesťdesiatych rokov svojich spolužiakov z VŠMU. Sú to veľmi intímne záznamy o študentskom živote. Archívy sú pamäťou našej komunity. Sú svedectvom o našich snaženiach, prehrách, ale aj o umeleckých vrcholoch.“
Vďaka otvorenosti Emílie Vášáryovej možno dokument vytvorený v koprodukcii s RTVS vnímať ako správu celej genrácie slovenských umelcov, ktorí formovali spoločenské vedomie na prelome tisícročí.
RTVS online
Sondu do spoločnosti cez životný osud jednej umelkyne, tento nesporne zaujímavý dokumentárny film s jednoduchým a výstižným názvom Emília uvidíte v kinách od 7. decembra.
25 50 75 90