Košicko - bohumínska železničná trať začala písať svoju zaujímavú dopravnú históriu už 8. decembra 1871. Spojenie medzi Slovenskom a Českom vytvorilo príležitosti a predpoklady pre neskorší rozvoj spoločného štátu po jeho vzniku v roku 1918.
Lesk a sláva Tatranu
Nadšenci železničnej histórie v železničnom klube Tatran v Liptovskom Mikuláši opravujú všeličo a medzi iným aj vozne rýchlika expres Tatran, ktorý v minulom storočí v 80-tych rokoch patril k najpohodlnejším spojeniam Bratislavy a Košíc na koľajniciach. Veľa pamätníkov s nostalgiou na Tatran spomína.
Pre Rádio Regina Stred predseda klubu Tatran Tomáš Chovanec povedal, že sa rozhodli oživiť tieto retro súpravy práve preto, lebo veľmi veľa ľudí sa na toto legendárne spojenie dodnes pamätá: „Rovnako, ako naši predchodcovia z bývalého prevádzkového oddielu Košice zveľaďovali vtedajšiu vlajkovú loď železníc expres Tatran, sme teraz po štyridsiatich rokoch zakúpili tieto vyradené vozne od železničnej spoločnosti a snažíme sa vrátiť lesk a slávu tohto legendárneho expresu.“
Ikonické koženkové sedadlá
Redaktora Milana Veleckého zaujímalo, čo pri takejto oprave robí najväčšie problémy nadšeným dobrovoľníkom, ktorí trávia v opravárenských dielňach celé dni a týždne, na čo Tomáš Chovanec vysvetlil: „Kúpili sme starý vyradený vozeň radu B z východonemeckej vagónky z roku 1985 a predpokladali sme, že ako kus z novšej série bude v lepšom stave. Žiaľ, konštrukčná chyba týchto vozňov bola v izolácii. Minerálna vata natlačená medzi umakartom a plechom pri zmene teplôt vytvárala vlhkosť, ktorá nemala kam unikať a nosné časti vozňa tak zhnili zvnútra.“
V podcaste Rádia Regina Stred sa k opravám vyjadril aj podpredseda Železničného klubu Tatran Ján Buliak: „Ľudia si pamätajú vozne expresu Tatran s koženkovými poťahmi, ktoré ich preto robia ikonickými. Podarilo sa nám pôvodné koženkové poťahy zohnať z vyradených vozňov.“
Dvojičky vlak utiahnu
V Železničnom klube Tatran opravujú aj rušne. Dvojičky je legendárna lokomotíva, vďaka ktorej vypravujú pre záujemcov vlak niekedy už zo Spišskej Novej Vsi až do Prahy. Záujemci chodia najmä v lete po historickej trase košicko – bohumínskej železnice na výlety napríklad na priehradu Ružín, alebo po rozličných výletných tratiach, čo obľubujú najmä rodiny s deťmi, ktoré svet starých železničných mašiniek obľubujú hádam najviac.
Viac informácií o aktivitách železničných nadšencov histórie nájdete na webe, kde získate informácie o nových výletoch aj na sociálnych sietiach, ale aj v archíve STVR bez reklám a zadarmo.
25 50 75 90