Úvod Novinky Tipy z programu

Prečo treba učiť deti pracovať s emóciami? Učitelia v našich školách už vidia výsledky

Do relácie Trochu inak o tom prišla porozprávať zakladateľka projektu Emocionálny kompas.

Prečo treba učiť deti pracovať s emóciami? Učitelia v našich školách už vidia výsledky

Viete pracovať s vlastnými emóciami, ovládať sa a riešiť konflikty naozaj konštruktívne? Alebo často vybuchnete ako sopka, prípadne všetko potláčate a potom si to vaše duševné zdravie doslova „zlízne“?

Väčšinou sa o emóciách toho veľa neučíme, priestor sa im má dávať v rodine a takzvane za pochodu v živote. Avšak aj v mnohých rodinách to chýba, dieťa je potom „problémové“ alebo ťažko zvládnuteľné a dospelí si platia terapie.

Anna Viľchová založila program Emocionálny kompas na rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností pre všetky deti, nielen zo sociálne znevýhodneného prostredia. Prišla o tom porozprávať Adele do relácie Trochu inak.

Čo je Emocionálny kompas

„Emocionálny kompas je program pre učiteľov o tom, ako u detí rozvíjať duševné zdravie, vzťahy v škole a schopnosť sústrediť sa. Robí to pomocou aktivít, ktoré učitelia v škole robia, zameraných na rozoznávanie emócií, zdravé zvládanie emócií, deti sa učia rôzne techniky, ako so svojimi emóciami pracovať,“ hovorí Anna.

Momentálne je v programe asi 13-tisíc detí z mnohých našich škôl a ako povedala s učiteľmi sa veľa rozprávajú o láskavosti, spolupráci a riešení konfliktov. „My dávame učiteľom knižky pre každý ročník, kde takéto aktivity nájdu, aby si ich nemuseli prácne vyrábať sami doma,“ vysvetľuje.

Vo videu Anna hovorí aj o krásnom príklade, ktorý sa jej stal.

Duševné zdravie detí sa preukázateľne veľmi zhoršilo po pandémii. Emocionálny kompas funguje od roku 2021 a rozdiel vidia najmä v to, že sa do programu hlási veľa učiteľov, ktorí chcú žiakom pomôcť.

„Má to výrazný vplyv aj na šikanu. Učenie sa sociálnych zručností. Deti sa naučia, ako emócie dávať von neubližujúcim spôsobom. Šikana je vlastne ubližujúci prejav nezvládaných emócií,“ dáva ďalší príklad.

Nehovoriac aj o prospechu, ktorý sa zlepšuje, keď je dieťa pokojné, vie pred písomnou pracovať so stresom a všetko zvláda omnoho ľahšie.

Celý rozhovor si pozrite v našom archíve.

25 50 75 90