„Sme zvyknutí, že cena oblečenia je nízka, niekedy nižšia ako bageta na pumpe,“ hovorí environmentálna aktivistka Natália Pažická.
Bývalá modelka a dnes environmentálna aktivistka dlhodobo upozorňuje na problémy spojené s fast fashion (nekvalitné oblečenie predávané za veľmi nízku cenu v bežných reťazcoch).
Podľa nej si Slováci neuvedomujú dopad fast fashion a nadmerného nakupovania. Udržateľný životný štýl je nám stále vzdialený.
16 hodín denne za menej ako 1 euro týždenne
Pôvod oblečenia väčšinu z nás nezaujíma. Dôležitá je cenovka. Za ňou sa však skrýva ľudské utrpenie.
Natália Pažická uvádza ako príklad Bangladéš, kde zamestnanci textilných fabrík nezarábajú ani tretinu minimálnej sumy potrebnej na dôstojný život.
Ich mesačný príjem je zhruba 70 eur, čo im nestačí ani na základné potreby.
„Tí ľudia nemajú právo sa ani trikrát do dňa najesť, pretože na to nemajú financie, nemajú kde bývať, nemajú právo na základnú zdravotnú starostlivosť,“ popisuje a dodáva, že títo ľudia pracujú pre známe módne značky, ktoré potom predávajú lacný tovar.
Nízka cena, ktorou sa nechávajú zlákať aj Slováci, je však vykúpená utrpením, ako aj negatívnymi dopadmi na životné prostredie.
„Vo fabrike, kde sa narába s toxickými chemikáliami a veľmi ťažkými kovmi, tak voda sa len tak splaví do najbližšej rieky, nie je tam žiadna čistička vody,“ dodáva.
Oblečenie, ktoré sa v danej sezóne nepredá ani za najnižšie výpredajové ceny, sa následne spaľuje. To prispieva k ďalšiemu znečisťovaniu ovzdušia.
Podpora lokálnych značiek
Riešením je podľa Natálie Pažickej podpora lokálnych módnych značiek, ktoré vznikajú za férových podmienok.
Inšpiráciu by podľa nej mohlo Slovensko čerpať aj v zahraničí. Ako príklad Natália Pažická uvádza napríklad Francúzsko, kde vláda podporuje ľudí v udržateľnom prístupe k móde aj finančne – na opravu odevu môžu dostať príspevok do výšky 25 €.
„Ľuďom to dáva signál, že nekupuj si nové oblečenie – my ti prispejeme, aby si si opravil to, ktoré už doma máš,“ približuje.
RTVS online
Holandská vláda sa snaží podporovať aj lokálne značky, ktorým ponúka finančnú podporu v začiatkoch podnikania.
Na Slovensku takáto podpora neexistuje, zmeniť to však môže Európska únia, ktorá vo forme grantov poskytuje podporu pre začínajúce projekty.
Celý rozhovor s Natáliou Pažickou si môžete pozrieť na tomto odkaze.
25 50 75 90