Musica slovaca

Musica slovaca – koncertný program zostavený z diel pôvodnej slovenskej tvorby. Rádio Devín je jediným systematickým zdrojom informácií tohto druhu na Slovensku. Redaktori: Ján Dúbravský, Kristína Guničová, Mária Gavalová, Ján Klíma, Peter Markovský.
Vysiela sa: v utorok a štvrtok 23:00-23:58.
Cez víkend nájdete reláciu v programe pod názvom „Musica slovaca sobota“ a „Musica slovaca nedeľa“ a vysielacie časy sú: sobota 23:00-23:58 a nedeľa 23:30-23:58.
Popis epizódy
Ilja Zeljenka (21. 12. 1932 Bratislava – 13. 7. 2007 Bratislava ) Kompozične vychádzal Zeljenka z klasikov európskej moderny. Ich vplyv cítiť najmä v študentských prácach, no i neskorších skladbách. Hoci sa ich vplyvu vo svojich dielach zbavil, nesporné je, že ich štúdium mu dalo solídnu školu toho, čo neskôr v ďalšej práci rozvíjal. Vývoj skladateľa Zeljenku bol v počiatočných fázach protirečivý. Jeho štýlové dozrievanie bolo poznačené úporným hľadaním, prehodnocovaním, zavrhovaním. Jeho tvorivosť sa uberala paralelne do viacerých polôh, od neoklasicizmu, cez postwebernovské štylizácie až po expresionistické gesto, ktoré v snahe tlmočiť čo najširšie výrazové spektrum, prerastá tradičné hranice a naznačuje nové cesty zvuku a formy. V dôsledku spoločenských stagnácií začiatkom 70. rokov sa Zeljenka zameriava viac na tvorbu pre ľudové súbory, na domácu aj európsku modernu folklórnych a neoromantických orientácií (kantáta Spievať?; Symfónia č. 3), ale aj na vlastné tvorivé východiská. Približne v období komponovania Symfónie č. 3 obrátil pozornosť na preverovanie štruktúrnych a obsahových možností melosu a harmónie (práca s tónovými bunkami obsahujúcimi sekundové postupy). Redukcionizmus prostriedkov očistil a prehĺbil výraz smerom k meditatívnosti (Elégia; Klavírne trio). V Zeljenkovej tvorbe možno zároveň pozorovať syntetizujúce úsilie a zúročenie nových skúsenosti (Galgenlieder; Mutácie; Hry a riekanky; Hudba pre madrigalistov a dychové kvinteto a ď.). V ďalšom vývoji kontinuitne rozvíja svoj kompozičný prejav smerom k hlbšej syntéze domácich zdrojov (afinita na ľudové intonácie), základných klasických princípov v oblasti tektoniky, harmónie. V poslednom období sa do centra jeho pozornosti dostáva rytmická zložka. Vzniká celý rad skladieb, ktoré sú s úspechom prijímané doma i v zahraničí. Program koncertu: Cantate Domino pre miešaný zbor a štyri harfy; Concertino pre klarinet a orchester; Symfónia č. 2 in C pre sláčikový orchester. Pripravil redaktor Peter Dan Ferenčík