A3UM

Vhodné pre všetkých Skryté titulky Európska tvorba
Zaostrené na architektúru a dizajn MADE IN SLOVAKIA.
DOBRÁ VÝCHOVA Nové školy a škôlky momentálne v slovenskej architektúre príliš nefičia. Dôvod je prostý – na takéto „nekomerčné“ projekty nie sú peniaze, hoci architekti by si ich vedeli naozaj užiť. V zahraničí (napr. za humnami v Rakúsku) nájdeme vynikajúce nové zariadenia pre deti aj v tých najzapadlejších dedinách a bežným nástrojom na získavanie ideálnych návrhov sú architektonické súťaže. Prostredie, v ktorom deti vyrastajú, má totiž nezanedbateľný vplyv nie len na psychiku a zdravý rast detí, ale aj na estetické a kultúrne vnímanie. Ak sa odmalička stretávajú s prvotriednou kvalitou, so skutočnými hodnotami (v týchto súvislostiach máme stále na mysli architektúru a dizajn), je len prirodzené, že v dospelosti sa len tak neuspokoja s priemerným či nekultivovaným obrazom ich bezprostredného životného priestoru. A práve títo ľudia sú potom zdatní aj vo vytváraní spoločenského tlaku a tvoria základ kultúrnej spoločnosti. Potom sa napríklad nestane, že by vôbec uvažovali o ničení výbornej architektúry z minulosti (nevhodné prestavby, búranie) alebo že by pri rozhodovaní o veľkých investičných zámeroch uprednostnili výstavbu supermarketu pred novou školou alebo galériou. Kam pôjdeme na návštevu: Na Slovensku je v súčasnosti len málo architektov, ktorí mali šťastie navrhnúť novú základnú školu. Jedným z nich je autor základnej školy Tulipán v Nitre, Viktor Šabík. V bratislavskej galérii Satelit sa na výstave dizajnéra Michala Hanulu širšie zamyslíme nad témou dizajn pre deti a aj nad súčasným stavom tohto „žánru“ v tvorbe slovenských dizajnérov. A vrátime sa aj do minulosti, do čias typizácie, kedy vzniklo niekoľko výborných typových projektov zariadení pre deti. S architektkou Šefániou Krumlovou preskúmame typovú materskú škôlku, ktorú v roku 1970 navrhla pre bratislavské sídlisko Karlova Ves a celkom isto zistíme, že za socializmu to s našou architektúrou vôbec nebolo až také zlé. , DOBRÁ VÝCHOVA Nové školy a škôlky momentálne v slovenskej architektúre príliš nefičia. Dôvod je prostý – na takéto „nekomerčné“ projekty nie sú peniaze, hoci architekti by si ich vedeli naozaj užiť. V zahraničí (napr. za humnami v Rakúsku) nájdeme vynikajúce nové zariadenia pre deti aj v tých najzapadlejších dedinách a bežným nástrojom na získavanie ideálnych návrhov sú architektonické súťaže. Prostredie, v ktorom deti vyrastajú, má totiž nezanedbateľný vplyv nie len na psychiku a zdravý rast detí, ale aj na estetické a kultúrne vnímanie. Ak sa odmalička stretávajú s prvotriednou kvalitou, so skutočnými hodnotami (v týchto súvislostiach máme stále na mysli architektúru a dizajn), je len prirodzené, že v dospelosti sa len tak neuspokoja s priemerným či nekultivovaným obrazom ich bezprostredného životného priestoru. A práve títo ľudia sú potom zdatní aj vo vytváraní spoločenského tlaku a tvoria základ kultúrnej spoločnosti. Potom sa napríklad nestane, že by vôbec uvažovali o ničení výbornej architektúry z minulosti (nevhodné prestavby, búranie) alebo že by pri rozhodovaní o veľkých investičných zámeroch uprednostnili výstavbu supermarketu pred novou školou alebo galériou. Kam pôjdeme na návštevu: Na Slovensku je v súčasnosti len málo architektov, ktorí mali šťastie navrhnúť novú základnú školu. Jedným z nich je autor základnej školy Tulipán v Nitre, Viktor Šabík. V bratislavskej galérii Satelit sa na výstave dizajnéra Michala Hanulu širšie zamyslíme nad témou dizajn pre deti a aj nad súčasným stavom tohto „žánru“ v tvorbe slovenských dizajnérov. A vrátime sa aj do minulosti, do čias typizácie, kedy vzniklo niekoľko výborných typových projektov zariadení pre deti. S architektkou Šefániou Krumlovou preskúmame typovú materskú škôlku, ktorú v roku 1970 navrhla pre bratislavské sídlisko Karlova Ves a celkom isto zistíme, že za socializmu to s našou architektúrou vôbec nebolo až také zlé.