Úvod Novinky Tipy z programu

Vlak do stanice Nebo na turistov už čaká, ráčte nastúpiť na nevšedný výlet

Z výletu budú nadšené najmä deti, ale aj rodičia si prídu na svoje.

Vlak do stanice Nebo na turistov už čaká, ráčte nastúpiť na nevšedný výlet

Úzkorozchodná Považská lesná železnica vznikla ešte za čias Uhorska v roku 1912 najmä predovšetkým na prepravu dreva z lesa. Dovtedy ho lesníci museli splavovať. Úzkorozchodná trať zanikla až v roku 1972. A už odvtedy bojujú nadšenci železničnej histórie o záchranu tohto unikátneho technického bohatstva.

depo-Miroslava-Mlynárová-TASR

Záchrana technického dedičstva

Snažia sa o to profesionálni historici v Skanzene Múzea liptovskej dediny Pribylina, odkiaľ Jiří Přibyl pre Kapuru zhodnotil situáciu a výsledok pri tejto záchrannej snahe slovami: „Veľký záujem je najmä o jazdu vláčikom. Potom aj o expozíciu lokomotív a vagónov. V porovnaní s tým, čo vidia dole v Skanzene ľudovej architektúry, sa záujem presúva na technické pamiatky.“

Malebný svet starých unikátnych rušňov si užívajú najmä rodiny s deťmi. Považskú lesnú železnicu využil aj pri tvorbe poetického detského filmu a to legendárny český režisér Karel Kachyňa. Film z čias druhej svetovej vojny Vlak do stanica Nebo mal premiéru v roku 1972. Vtedy bola prevádzka Považskej lesnej železnice zrušená.

lokomotíva-Andrej-Galica-TASR

Vlak do stanice Nebo

Historik Jiří Přibyl si myslí, že ide o všeobecný jav v celom múzejníctve: „My sme nastavení na to, aby sme uchovávali dedičstvo, nech je akéhokoľvek charakteru pre ďalšie generácie. To znamená, že aj v tomto prípade pri technickej pamiatke, ako sú tieto vlaky a trať ako taká.“

Považská lesná železnica mala v najlepších časoch až 109 kilometrov tratí a využívala sa aj na osobnú dopravu, na ktorú aj teraz podľa Přibyla slúžia tieto pamiatky: „V skanzene máme pri kostole nástupnú stanicu Dedina. Odtiaľ sa vyveziete zhruba po kilometrovej trati po originálnych koľajniciach a po originálnom moste, ktorý sme doviezli z pôvodnej trate, až do depa. Tu uvidíte sadu pekných parných lokomotív od roku 1904 až do roku 1934, plus dieselelektrické lokomotívy a motorové vagóny.“

drezina-RTVS

Funkčná otočná drezina

Skutočným unikátom je inšpekčná drezina prerobená z modelu auta Škoda 1201, ktorá podľa historika: „Slúžila pre inšpektorov dráhy. Má zdvíhací mechanizmus. Umožňuje po prídení do cieľa, že sa celá kabína nadvihne a otočí. Drezina sa vráti po rovnakej trati a nemusí cúvať.“

výpravca-Miroslava-Mlynárová-TASR

O výletoch unikátnou Považskou lesnou železničkou sa dozviete viac z archívu STVR bez reklám a zadarmo.

25 50 75 90