Úzkorozchodná Považská lesná železnica vznikla ešte za čias Uhorska v roku 1912 najmä predovšetkým na prepravu dreva z lesa. Dovtedy ho lesníci museli splavovať. Úzkorozchodná trať zanikla až v roku 1972. A už odvtedy bojujú nadšenci železničnej histórie o záchranu tohto unikátneho technického bohatstva.
Záchrana technického dedičstva
Snažia sa o to profesionálni historici v Skanzene Múzea liptovskej dediny Pribylina, odkiaľ Jiří Přibyl pre Kapuru zhodnotil situáciu a výsledok pri tejto záchrannej snahe slovami: „Veľký záujem je najmä o jazdu vláčikom. Potom aj o expozíciu lokomotív a vagónov. V porovnaní s tým, čo vidia dole v Skanzene ľudovej architektúry, sa záujem presúva na technické pamiatky.“
Malebný svet starých unikátnych rušňov si užívajú najmä rodiny s deťmi. Považskú lesnú železnicu využil aj pri tvorbe poetického detského filmu a to legendárny český režisér Karel Kachyňa. Film z čias druhej svetovej vojny Vlak do stanica Nebo mal premiéru v roku 1972. Vtedy bola prevádzka Považskej lesnej železnice zrušená.
Vlak do stanice Nebo
Historik Jiří Přibyl si myslí, že ide o všeobecný jav v celom múzejníctve: „My sme nastavení na to, aby sme uchovávali dedičstvo, nech je akéhokoľvek charakteru pre ďalšie generácie. To znamená, že aj v tomto prípade pri technickej pamiatke, ako sú tieto vlaky a trať ako taká.“
Považská lesná železnica mala v najlepších časoch až 109 kilometrov tratí a využívala sa aj na osobnú dopravu, na ktorú aj teraz podľa Přibyla slúžia tieto pamiatky: „V skanzene máme pri kostole nástupnú stanicu Dedina. Odtiaľ sa vyveziete zhruba po kilometrovej trati po originálnych koľajniciach a po originálnom moste, ktorý sme doviezli z pôvodnej trate, až do depa. Tu uvidíte sadu pekných parných lokomotív od roku 1904 až do roku 1934, plus dieselelektrické lokomotívy a motorové vagóny.“
Funkčná otočná drezina
Skutočným unikátom je inšpekčná drezina prerobená z modelu auta Škoda 1201, ktorá podľa historika: „Slúžila pre inšpektorov dráhy. Má zdvíhací mechanizmus. Umožňuje po prídení do cieľa, že sa celá kabína nadvihne a otočí. Drezina sa vráti po rovnakej trati a nemusí cúvať.“
O výletoch unikátnou Považskou lesnou železničkou sa dozviete viac z archívu STVR bez reklám a zadarmo.
25 50 75 90