Úvod Novinky Tipy z programu

Vlak do stanice Nebo na turistov už čaká, ráčte nastúpiť na nevšedný výlet

Z výletu budú nadšené najmä deti, ale aj rodičia si prídu na svoje.

Vlak do stanice Nebo na turistov už čaká, ráčte nastúpiť na nevšedný výlet Zdroj: TASR, Miroslava Mlynárová

Úzkorozchodná Považská lesná železnica vznikla ešte za čias Uhorska v roku 1912 najmä predovšetkým na prepravu dreva z lesa. Dovtedy ho lesníci museli splavovať. Úzkorozchodná trať zanikla až v roku 1972. A už odvtedy bojujú nadšenci železničnej histórie o záchranu tohto unikátneho technického bohatstva.

depo-Miroslava-Mlynárová-TASR Zdroj: TASR, Miroslava Mlynárová

Záchrana technického dedičstva

Snažia sa o to profesionálni historici v Skanzene Múzea liptovskej dediny Pribylina, odkiaľ Jiří Přibyl pre Kapuru zhodnotil situáciu a výsledok pri tejto záchrannej snahe slovami: „Veľký záujem je najmä o jazdu vláčikom. Potom aj o expozíciu lokomotív a vagónov. V porovnaní s tým, čo vidia dole v Skanzene ľudovej architektúry, sa záujem presúva na technické pamiatky.“

Malebný svet starých unikátnych rušňov si užívajú najmä rodiny s deťmi. Považskú lesnú železnicu využil aj pri tvorbe poetického detského filmu a to legendárny český režisér Karel Kachyňa. Film z čias druhej svetovej vojny Vlak do stanica Nebo mal premiéru v roku 1972. Vtedy bola prevádzka Považskej lesnej železnice zrušená.

lokomotíva-Andrej-Galica-TASR Zdroj: TASR, Andrej Galica

Vlak do stanice Nebo

Historik Jiří Přibyl si myslí, že ide o všeobecný jav v celom múzejníctve: „My sme nastavení na to, aby sme uchovávali dedičstvo, nech je akéhokoľvek charakteru pre ďalšie generácie. To znamená, že aj v tomto prípade pri technickej pamiatke, ako sú tieto vlaky a trať ako taká.“

Považská lesná železnica mala v najlepších časoch až 109 kilometrov tratí a využívala sa aj na osobnú dopravu, na ktorú aj teraz podľa Přibyla slúžia tieto pamiatky: „V skanzene máme pri kostole nástupnú stanicu Dedina. Odtiaľ sa vyveziete zhruba po kilometrovej trati po originálnych koľajniciach a po originálnom moste, ktorý sme doviezli z pôvodnej trate, až do depa. Tu uvidíte sadu pekných parných lokomotív od roku 1904 až do roku 1934, plus dieselelektrické lokomotívy a motorové vagóny.“

drezina-RTVS Zdroj: STVR

Funkčná otočná drezina

Skutočným unikátom je inšpekčná drezina prerobená z modelu auta Škoda 1201, ktorá podľa historika: „Slúžila pre inšpektorov dráhy. Má zdvíhací mechanizmus. Umožňuje po prídení do cieľa, že sa celá kabína nadvihne a otočí. Drezina sa vráti po rovnakej trati a nemusí cúvať.“

výpravca-Miroslava-Mlynárová-TASR Zdroj: TASR, Miroslava Mlynárová

O výletoch unikátnou Považskou lesnou železničkou sa dozviete viac z archívu STVR bez reklám a zadarmo.

25 50 75 90