Technická pamiatka
Nachádza sa tu jedna z dvoch funkčných úzkokoľajných železníc v Európe a skanzen ľudovej dediny na Kysuciach. V Slovensku v obrazoch vysvetlili viac: „Železnička ponúka aj ďalší unikát. Po trati sa premávajú dve parné lokomotívy, ktoré sú národnými kultúrnymi pamiatkami. Unikátna trasa vznikla spojením železníc vybudovaných ešte v roku 1915 a 1918. Pôvodne mala kysucko - oravská železnica až 110 km, teraz je zachovaný úsek 8 km je unikátnym úvraťovým systémom ako technická pamiatka bol vyhlásený v roku 1991 za Národnú kultúrnu pamiatku SR."
Zložité na údržbu
Rušňovodič Jozef Griga dodal: „Mašina bola vyrobená ešte za Rakúsko-Uhorska. Je to stroj, ktorý už málokde vidíte na svete. Sú to stroje veľmi zložité na údržbu, ale ak tomu človek trošku rozumie, tak musia chodiť, aj keď majú sto rokov. Kúri sa najprv pomaly drevom, lebo keby ste hneď veľmi zakúrili, ten kotol by mohol prasknúť."
Učiteľ Mgr. Jozef Zimen zo Základnej školy Lutiše si výlet sem pochvaľuje: „Vo Vychylovke majú deti kus histórie a naučia sa veľa o prírode. Dostanú poznatky z národopisu, či z ľudovej architektúry."
Lesník a výborný učiteľ
Vo Vychylovke sa nachádza aj Kysucký detský les. Otcom projektu je lesný pedagóg zo závodu v Čadci Ing. Milan Laš: „O náučnom chodníku som sníval už pred 10 rokmi, ale neboli naň prostriedky."Projekt však samotnou výstavbou neskončil. Náučný chodník je výnimočný, lebo deti počujú zvuky zvierat v lese a vidia ich stopy. Učia sa o kolobehu vody v prírode a o jej ochrane. Deti prostredníctvom chodníka tiež určujú z obrázkov druhy vtákov a rastlín.
„Nebolo to ťažké, dobre sa učím, takže straku čiernozobú, či sojku škriekavú som určila správne," hovorí žiačka piatej triedy Michaela.
Na konci chodníka dostanú deti medaily. Môžu sa zviezť železničkou. Kedysi ňou zvážali až zo Zakamenného na Orave 110 kilometrov drevo na spracovanie do Krásna nad Kysucou.
Japonský princ s princeznou na Kysuciach
Železnička je svetovým unikátom, lebo je úvraťová. Jazdí po úvrati s dvomi lokomotívami. Raz ťahá z jednej strany jedna, potom z opačnej druhá cik - cak cez výhybky hore kopcom vagóny. Pri návšteve Slovenska sa ňou previezol aj japonský princ s princeznou. Je pastvou pre oči v nádhernej prírode.
Chlapci obľubujú opičiu dráhu. Šplhajú na lanách a pozerajú na les z posedu. Učia sa o histórii, keď cez žľaby kedysi lesníci spúšťali drevo po vode do doliny. Ako zdôrazňuje autor Milan Laš. „Žiadne encyklopedické memorovania textov. Zážitok učí najlepšie a najdlhšie sa uchová v pamäti."
Viac sa dozviete z archívu STVR bez reklám a zadarmo.