O tom, že urobiť racionálne nákupy ľudia v drvivej väčšine nedokážu, svedčí jednoduchý test.
Skriňa ako dôkaz
Odborníčka Soňa Vigašová z Psychologického a vzdelávacieho inštitútu hovorila v relácii Peniaze napríklad o tom, že keď doma otvoríme skriňu, čo vidíme? „Keby sme robili racionálne nákupy, tak máme doma napríklad jedny rifle, ale koľko ich má každý z nás v skrini?“
Aby sme zistili, prečo je to tak, musíme ísť hlbšie. Psychologička problematiku hlbšie vyargumentovala zistením: „Naše podvedomie miluje slovo zľava.“
Tak sme ako spotrebitelia vychovaní. Milujeme zľavy, ale podľa psychologičky platí: „Ak je niečo zadarmo, tak to pre nás nemá hodnotu“.
Máme šancu nenaletieť
Máme teda šancu v obchode nenaletieť na šikovné triky predávajúcich? Môže sa nám to podariť, ak kupujeme len to, čo hľadáme dlhšiu dobu a máme teda o cene tovaru podrobný prehľad.
Black Friday, teda výpredajové čierne piatky, ktoré prichádzajú už v novembri pred Vianocami nám môžu pomôcť pri kúpe hľadaného darčeka, ale dávajme si pozor, aby sme ho nakoniec nepreplatili.
STVR online
V relácii Peniaze sa môžete dozvedieť z archívu STVR, ako s peniazmi narábať, ako ich zarobiť, investovať a vôbec - ako o ne neprísť.
25 50 75 90