Zámok Schloss Hof v Dolnom Rakúsku leží bezprostredne pri hraniciach so Slovenskom. Moderátorka relácie Svet v obrazoch Martina Jančeková ocenila jeho výnimočnú architektúru, ktorú najprv v štýle romantických francúzskych zámkov zveľaďoval princ Eugen Savojský: „V roku 1755 zámok získala Mária Terézia a premenila ho na najväčší vidiecky komplex zámockých budov v habsburskej monarchii.“
Prehliadky sú aj po slovensky
Zámok Schloss Hof patrí k najväčším barokovým komplexom v Európe a pravidelne sa tu konajú tematické výstavy. Pred rokom na zámku mali mimoriadnu výstavu s názvom Poklady na cisárskej slávnostnej tabuli, ktorá podľa Martiny Jančekovej: „Ponúka fascinujúci pohľad do kultúry stolovania na cisárskom dvore.“
Tohto roku v tematických výstavách pokračujú. Na Zámku Schloss Hof pripravili mimoriadnu výstavu „Láska? Zásnuby! Sobáš.“ a prehliadku zámockých komnát denne s tým, že v nedeľu a cez sviatky o 11:30 a 13:30 h sú po slovensky. Rovnako aj v zámku Niederweiden, teda na oboch miestach objavíte tématické výstavy Cisárske svadby.
Schloss Hof otvára svoje brány
Vďaka tomu, že cez blízku hraničnú rieku Morava bol roku 2012 sprístupnený Cyklomost slobody, na unikátny zámok Schloss Hof sa dostanete jednoducho z bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves nielen pešo, ale aj na bicykli.
Po 2. svetovej vojne padla z našej strany železná opona, na ktorej v týchto miestach pri pokusoch o útek na západ až do roku 1989 zahynulo 40 ľudí. Až do vybudovania Cyklomostu sa sem dalo dostať z Devínskej Novej Vsi najbližšie iba po železnici okľukou cez Petržalku a Marchegg a táto cesta mala až 30 kilometrov. Cez Cyklomost je to z Bratislavy už len na skok.
Riešenia odpozorované z prírody
Na týchto miestach sa ešte pred 2. svetovou vojnou často stretávali ľudia z okolitých rakúskych a slovenských dedín. Konali sa tu rôzne slávnosti, stáli tu pre deti kolotoče a iné atrakcie. Po vyše 80. tich rokoch a po vyše tridsiatich rokoch od pádu železnej opony vďaka Cyklomostu slobody táto oblasť znova ožíva.
Cyklomost stojí na mieste historického spojenia. Tadiaľ viedla prvá konská železnica na trase Prešpork - Devínska Nová Ves - Schlosshof - Viedeň od roku 1838. Po 2. svetovej vojne sa trasa zničila. Padla železná opona. Dnes tade prejdete na bicykli. Jeho autor Ing. arch. Milan Beláček o moste 15 rokov sníval, kým sa ho naozaj podarilo postaviť a so smiechom dodáva: „Ten most najviac chýbal asi mne.“
Teraz by už chýbal viacerým, veď za desať rokov sa stal po bratislavskom hrade a Moste SNP treťou najnavštevovanejšou pamiatkou v Bratislavskom kraji. Cyklomost je pritom technickým unikátom v rámci bioarchitektúry, lebo má riešenia odpozorované z prírody.
Predstavuje list trávy stlačený proti sebe, podpery sú v tvare stromov a zábradlie má kvapkový reliéf, aby sa na ňom nezranili vtáci. Autor mostu Milan Beláček to vysvetlil: „Inšpirácie z prírody nie sú samoúčelné, lebo príroda je dokonalejšia, než naše technické vedomosti a otvára nám možnosti stavať pevnejšie, ale aj krajšie.“
Prešli dlhé desaťročia, kým tradícia využívania blízkosti Bratislavy a zámku Schloss Hof získala znovuobnovenú podobu. Viac sa o zámku Schloss Hof dozviete z nášho videa a z archívu RTVS bez reklám a zadarmo.
25 50 75 90