Koncepcia premietania filmov pod holým nebom vznikla ešte začiatkom 20. storočia.a nájdete ho niekedy aj prílžitostne vybudované, ako o tom informovalo Rádio Slovensko aj na futbalovom štadióne. Ľudia často sledovali nemé filmy na plátnach postavených na plážach alebo aj na iných miestach.
Charakteristickým znakom americkej kultúry sa najmä koncom 50. rokov minulého storočia stalo drive-in kino, teda autokino, ktoré dodnes poskytuje zdroj zábavy pre filmových fanúšikov. Návštevníkom prinieslo možnosť vychutnať si filmové umenie v pohodlí svojich vozidiel. Prvé drive-in kino bolo otvorené v americkom meste Camden pred vyše sto rokmi, v štáte New Jersey.
Experimenty s projektormi
Americký obchodník s autodielmi a filmový fanúšik Richard Hollingshead
prišiel s nápadom umožniť ľuďom sledovať filmy zo svojho auta.
Inšpiráciou mu bola jeho matka, ktorá sa mu zdôverila, že má problémy s
pohodlným sedením na tradičných sedadlách v kine. Hollingshead tak začal na príjazdovej ceste svojho domu experimentovať s rôznymi projekčnými a zvukovými technikami.
Pomocou projektora Kodak z roku 1928, ktorý bol namontovaný na kapote jeho auta a namierený na plátno pripevnené k niekoľkým stromom, vypracoval logistiku rozmiestnenia tak, aby mohli mať všetky autá nerušený výhľad na plátno.
Americký podnikateľ získal na tento koncept patent a otvoril pojazdné kino na Crescent Boulevard v meste Camden s počiatočnou investíciou tridsať tisíc dolárov. Hollingshead účtoval 25 centov za auto a 25 centov za osobu, pričom žiadna skupina neplatila viac ako jeden dolár.
Do areálu sa zmestilo približne 400 áut a návštevníci si v tento deň mohli vychutnať premietanie komédie Two White Arms známejšej pod názvom Wives Beware.
Lacná zábava pre rodiny
Nápad sa rýchlo rozšíril po celých Spojených štátoch amerických. Drive-in kino totiž ponúkalo lacnú zábavu pre celú rodinu a zároveň miesto, kam mohli rodičia zobrať deti bez toho, aby ich potomkovia rušili ostatných.
Reklamné pútače lákali potenciálnych návštevníkov vetou: „Celá rodina je vítaná, bez ohľadu na to, aké hlučné sú vaše deti.“
Diváci mohli sedieť vo vlastných autách a fajčiť pritom, takže autokiná ponúkali o niečo väčšiu flexibilitu ako kryté kiná.
Vrchol popularity drive-in kina
trval od konca 50. rokov do polovice 60. rokov minulého storočia, keď v
Spojených štátoch fungovalo takmer 5000 takýchto kín. Odvtedy
však začali pomaly strácať svoju príťažlivosť. Z ekonomického hľadiska
bolo pre majiteľov praktickejšie svoje pozemky predať developerom na
výstavbu nákupných centier alebo komplexov viacerých budov.
V súčasnosti sa v Spojených štátoch amerických prevádzkuje okolo 300 autokín. Najväčšie európske drive-in kino sa nachádza v Madride s rozlohou 25.000 metrov štvorcových.
25 50 75 90