Vytvoriť krajinu so železnicou vymodelovanou podľa skutočnej predlohy nie je nič jednoduché a vyžaduje si okrem trpezlivosti aj veľký kus majstrovstva.
Ako Gulliver aj na Slovensku
Partia modelárov z Terchovej sa do práce pustili s veľkou chuťou, aby po šiestich rokoch otvorili unikátne koľajisko. Pre Slovensko v obrazoch modelár Peter Kicoš z Minimodelu Európa vysvetlil: „Koľajisko má 160 budov a stavieb, z ktorých sú takmer všetky podľa skutočnej predlohy.“
Za vzor si vzali premávku vlakov v pohraničí na slovensko – českom pomedzí, pričom podľa modelára: „Nie je v možnostiach jedného človeka urobiť koľajisko v takomto rozsahu.“
Na vyše päťdesiatich metroch štvorcových uvidíte v Terchovej viac ako päťsto metrov železničných tratí. Premáva tu po nich cez zmenšeniny skutočných staníc 20 vlakových súprav so 63 vagónmi.
Tvorba krajiny podľa skutočnej predlohy na slovenskej a českej strane zabrala pätnástim modelárom úctyhodných šesť rokov. Pri prevádzke modelu sa s prácami nikdy nekončí a pritom Peter Kicoš zdôraznil:
„Realitu sme nastavili podľa skutočnej prevádzky. Koľajisko je rozdelené na dve polovice. Umožnilo nám to skvelý chod vlakových súprav, ako chodia aj v skutočnosti, že české vlaky stále zachádzajú na slovenskú a naopak slovenské vlaky na českú stranu.“
Každý detail podľa skutočnosti
Model je postavený v celosvetovo uznávanej modelárskej mierke H0, tá je známa ako 1:87, čo je podľa Petra Kicoša: „ideálna veľkosť vzhľadom na priestor a aj na oči návštevníkov.“
Navyše, táto mierka umožnila autorom vyhrať sa s každým detailom.
Digitálne riadenie je top
Okrem 500 metrov koľajničiek a 160 spomínaných stavieb tu nájdete aj ďalšie modely napríklad prírody, v ktorej nájdete 13 tisíc stromov. Celý železničný model je riadený presne podľa stanoveného poriadku, lebo ako Peter Kicoš zdôraznil:
„Za posledných dvadsať rokov digitalizácia tak postúpila, že je tu digitálne softvérom riadené všetko. Každá lokomotíva má v sebe čip, každá výhybka či svetelná signalizácia a všetko sa to zbiera do centrály, kde to riadi a obsluhuje softvér.“
Prevádzka koľajiska už nie je ani pre modelárov obyčajná hra, lebo podľa Petra Kicoša: „Pre softvér digitálne komponenty dozorujú kolegovia, ktorí ho nastavili, aby bol chod cez všetky vlakové cesty správny.“
Digitálna prevádzka umožňuje nahraté autentické zvuky počúvať aj v koľajovom modeli a parné rušne dokážu púšťať aj dym.